Rekordstort karatestevne i Paris

Denne helgen åpner norske karateutøvere sesongen med deltakelse i Paris hvor et rekordstort Premier League-stevne skal avholdes.

Blant de norske deltakerne er landslaget i karate. F.v: Trener Wayne Otto, Tommy Kamhaug, Andrine Hilton og Ismail Bellemkhannate.

Nordmennene får motstand fra hele verden når World Karate Federation denne helgen samler 1300 utøvere fra 78 nasjoner til poengjakt i Frankrike. Den stadig økte deltakelsen i internasjonale karatekonkurranser skyldes at karate har kjempet seg vei inn i OL-arrangementene de kommende årene. Både i Buenos Aires 2018 under ungdoms-OL og i Tokyo-OL i 2020 er karate på programmet. Dette gir en unik mulighet og et stort ønske om OL-deltakelse for karateutøvere i hele verden.

Premier League i Paris denne helgen er en stor mulighet til å sanke rankingpoeng, og til å få topp internasjonal motstand på matta. Det internasjonale karateforbundet har også jobbet hardt for å optimalisere konkurransene, med egne finaledager der det blir gjort ekstra stas på deltakerne. Dette har også bidratt til den økte deltakelsen.

Norges Kampsportforbund satser også stort på karate frem mot de olympiske leker om tre år. Det er startet opp fulltidslandslag i karate, som trener målrettet mot toppen. Til å trene dem er Wayne Otto, verdens mestvinnende karateutøver, hentet inn fra Storbritannia.

Norske deltakere i Paris Premier League:

Bettina Alstadsæther, Stavanger karate klubb, kvinner – 55 kg

Andrine Hilton, Tiger karate klubb, kvinner -68 kg

Lotte Ørbæk Andersen, Stavanger karate klubb +68 kg

Tommy Kamhaug, Sarpsborg karate klubb -67 kg

Ismail Bellemkhannate, Mizuchi karate klubb, + 84 kg

Christian Haagensen fra Sakura karateklubb skal delta i katakonkurranse.

Blant de norske deltakerne er landslaget i karate. F.v: Tommy Kamhaug, Andrine Hilton og Ismail Bellemkhannate.

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.