Rekordstor pågang - Veldig mange ønsker økt sikring

7.4.2016 08:51 | Sector Alarm

Ukene etter påske har vært svært travle for Sector Alarm. Eksisterende kunder tar kontakt for å teste alarmen og for å utvide sikringen. I tillegg har det også vært svært stor pågang fra nye kunder som ønsker å sikre boligen.

Skallsikring – det nye buzzordet

Etterspørselen etter boligalarm har vært høy i lang tid, men etter at den såkalte «Borebanden» har herjet på Østlandet har trafikken «eksplodert». – Vi har den siste uken hatt tre ganger så mange henvendelser som normalt, sier administrerende direktør Viggo Skeisvoll i Sector Alarm. –Folk ønsker skallsikring i boligen. Med sikring på dører og vinduer kan man bevege seg fritt i boligen – også når alarmen er på.

Våre tall viser også at våre kunder i vesentlig mindre grad opplever innbrudd enn boliger uten alarm. Kan tyvene velge, velger de helt klart et hus uten alarm. I de svært få tilfeller der våre kunder opplever innbrudd har tyvene blitt skremt av alarmen og stukket fra åstedet. -Vi kan derfor konkludere med at boligalarm, i tillegg til å virke preventivt, også bidrar til å avverge større hendelser, sier Skeisvoll.

Profesjonell aktør følger opp alarmen

Også NHO Service er tydelig på at boligalarm har en forebyggende effekt mot innbrudd.

-I tillegg til innbruddsikring inkluderer også en boligalarm andre funksjoner som i mine øyne er like viktige, sier Fagsjef for Sikkerhetsbransjen i NHO Service Runar Karlsen. -Enhver utløst alarm med tilknytting til en alarmsentral vil utløse en på forhånd avtalt reaksjonsplan mellom alarmselskapet og boligeier. Det at en profesjonell aktør følger opp når en røyk/brann varsler er utløst når min familie ligger og sover er betryggende.

Hvert år reddes mer enn 100 mennesker ut av situasjoner som kunne fått fatale følger fordi et alarmsystem med profesjonelt reaksjonsapparat er installert.

Bekrefter god effekt

Mange innbrudd skjer når folk sover. Sector Alarm anbefaler å bruke alarmen, ikke bare når du reiser bort, men også når du er hjemme. –Alle alarmer kan skreddersys slik at du fritt kan bevege deg selv når alarmen er aktiv, sier Skeisvoll. -Vår oppfordring er derfor å bruke alarmen.

-Det er helt klart at boligalarm har en god effekt når du har den på, sier Politiførstebetjent Eirik Steen ved Kriminalvakten i Asker og Bærum. Erfaring viser også at i hus med alarm ønsker tyvene å bruke så kort tid som mulig. De tar derfor bare ting som er synlig og lett å ta med.

Daniel Stock: Født uten ski på beina30.5.2017 18:17Pressemelding

Det heter seg at Nordmenn er født med ski på beina. Det er så visst ikke tilfelle for Vadsøgutten Daniel Stock. Nordlendingen som primært begynte å gå på ski fordi han ønsket å forbedre utholdenhet og styrke i forbindelse med crossykkelkjøringen. Etterhvert ble han bedre og bedre i skisporet. I 2007 havnet han «plutselig» på pallen under et nord-norsk mesterskap i Alta, og først fra den dagen ble det fullt fokus på langrenn.