Rekordstor interesse for å selge Norge som feriemål

I dag går startskuddet for Norwegian Travel Workshop (NTW) i Ålesund, hvor rekordmange norske reiselivsaktører og turoperatører fra hele verden møtes. -Norge er populært, og vi ser stor vekst i interesse for skreddersydde turer spekket med aktiviteter, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.

Foto: Arnfinn Tønnesen / Destinasjon Ålesund & Sunnmøre

Årets rekorddeltagelse NTW vitner om stor interesse for å selge Norge som turistdestinasjon. 360 norske aktører skal møte over 370 turoperatører fra 32 ulike land gjennom over 8800 forhåndsbookede avtaler.

Reiselivet viktig året rundt
NTW tildeles en ny destinasjon hvert år, og Sunnmøre-regionen er arrangør for det 47. arrangementet. Årets tildeling anerkjenner Ålesund og Sunnmøre som ‘The Adventure Capital of the Fjords’, og destinasjonens evne til å kombinere byliv, natur, aktiviteter og lokale tradisjoner.

-NTW gir oss en unik mulighet til å vise frem de fantastiske opplevelsene og attraksjonene denne regionen har å tilby til «verdens beste norgesselgere». Vi ser fortsatt effekten etter da NTW ble arrangert i Ålesund i 2004. Nå som vi har lagt på to ekstra dager til opplevelser og utflukter håper vi på minst like stor effekt som i 2004, sier reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

Innovasjon Norge trekker frem at regionen satser helårsturisme. -Regionen viser imponerende måte hvordan de går fra å være en sommerdestinasjon til en helårsdestinasjon, sier Holm, og viser til fokus vinterturisme både med og uten ski, rundturer med offentlig transport i fjordlandskapet, i kombinasjon med lokale mat- og kulturtradisjoner.

Miljøet høyt agendaen
NTW fortsetter å være en av de viktigste møteplassene hvor norsk reiseliv møter turoperatører fra hele verden. Årets arrangement blir godkjent som et Miljøfyrtårn. -Reiselivet er veldig klar over bærekraftsutfordringen vi står overfor både som næring, og generelt. Det er viktig for oss å vise at det er mulig å gjennomføre store arrangementer med miljøet som topprioritet, sier Holm.

Hun sier videre at både selgere og kjøpere stadig blir mer opptatt av miljø. -I fjor inkluderte vi for første gang bærekraft som eget punkt i registeringen. ett år ser vi en markant oppgang i bedrifter som er miljøsertifiserte, og/eller interesserte i grønne aktiviteter. Det er en spennende og viktig utvikling

I løpet av dagene får deltagerne muligheten til å oppleve hele Sunnmørsregionen gjennom ikoner som jugendstilbyen Ålesund og Hjørundfjorden,  og nyere aktiviteter som yoga og sauna i Valldal, og bacalaosmaking. I tillegg arrangeres visningsturer i hele Norge før og etter NTW.

Fakta om NTW:

·Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med det lokale destinasjonsselskapet.

·Årets NTW foregår 1.-5. april

·Ålesund og Sunnmøre har arrangert NTW to ganger tidligere - 2004 og 1991

·NTW er en lukket workshop basert over 8800 forhåndsbookede avtaler mellom 375 utenlandske turoperatører fra 32 nasjoner og 360 norske selgere (2019).

·Arrangementet i 2019 er nummer 47 i rekken.

Les mer på visitnorway.no

Kontakt:

·Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge, tlf. 952 73 280, bente.bratland.holm@innovasjonnorge.no

·Tom Anker Skrede, reiselivssjef Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, tlf. 909 876 98 tom.skrede@visitAlesund.com

·Anne Line Kaxrud, kommunikasjonsrådgiver Innovasjon Norge, tlf. 906 60 744, anne.line.kaxrud@innovasjonnorge.no

Foto: Arnfinn Tønnesen / Destinasjon Ålesund & Sunnmøre