Rekordstor interesse blant kvinnelige teknologigründere

20.1.2017 09:18 | Innovasjon Norge

50 kvinnelige teknologigründere fra hele landet har søkt om å bli Female Entrepreneur 2017. Det er en økning på rundt 20 prosentpoeng fra i fjor. – Det er svært gledelig at så mange norske, kvinnelige gründere vil bruke teknologi til å løse globale utfordringer, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør for Innovasjon Norge.

Foto: Thinkstock

På kvinnedagen 8. mars deler Innovasjon Norge og Næringsdepartementet ut prisen Female Entrepreneur. For første gang gis prisen til en kvinnelig teknologigründer. Det er også første gang prisen deles ut i teknologihovedstaden Trondheim. Hele 50 kvinner har søkt på konkurransen som gir vinneren en halv million kroner til å utvikle sin gründerbedrift. I 2016 var det rundt 30 gründere med en teknologibasert ide. Økningen i 2017 tilsvarer rundt 20 prosentpoeng.

– Andelen kvinnelige teknologientreprenører i Norge er udiskutabelt laber. Det ønsker vi å gjøre noe med. At 50 kvinnelige teknologigründere nå søker om å bli Female Entrepreneur viser at de finnes der ute, og at rollemodellpriser som Female Entrepreneur fortsatt er viktig for å synliggjøre hvem de er, hva de skaper og ikke minst være motiverende eksempler til etterfølgelse. Prisen går til kvinnelige teknologientreprenører med vekstambisjoner som bidrar til ny verdiskapning for norsk økonomi. Vi må mobilisere flere kvinner til å bli en større del av landets etablerere av nye vekstbedrifter, på toppledernivå og på investorsiden. Blant årets søkere er det et høy nivå og svært mange spennende og innovative prosjekter, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Gode rollemodeller

Formålet med prisen Female Entrepreneur er å få fram gode rollemodeller for å inspirere og mobilisere flere kvinner til vekstgründerskap.  I fjor ble det etablert rundt 60 000 selskaper i Norge. Bare 30 prosent av disse gründerne er kvinner og flesteparten starter enkeltpersonforetak uten ambisjoner utover det å skape sin egen arbeidsplass. Kun en svært liten andel er kvinnelige teknologigründere.

Verden står midt i en teknologisk revolusjon som fører til store endringer i samfunnet. Begge kjønn må bidra i arbeidet med å etablere nye bedrifter, nye arbeidsplasser og nye næringer, ikke bare halvparten av befolkningen. Vi trenger gründere som tenker stort, globalt og bærekraftig, og som bruker teknologiens muligheter. At stadig flere kvinnelige gründere i Norge rekker opp hånda for å drive det digitale samfunnet framover, det må vi applaudere og sørge for at blir en varig trend, sier Anita Krohn Traaseth.

Teknologibyen Trondheim

Female Entrepreneur ble første gang delt ut i 2009 og het tidligere Årets Gründerkvinne.  Prisen deles ut under Technoport som er en nettverksarena for teknologi og startups i Trondheim. Det skal i år nomineres tre finalister som konkurrerer om den prestisjetunge prisen.

– Vi har mange store overraskelser på gang i Trondheim både 7. og 8.mars i år. Hold av datoene og kom til Trondheim. Historiske nyheter vil bli lansert i teknologibyen, sier Krohn Traaseth.