Rekordsterkt halvår for Coop Norge: - Det er en enorm stolthet i organisasjonen
- Det har aldri vært så moro å jobbe i Coop, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.
-Coop har en formidabel vekst i sammenlignbare butikker og lavpriskjedene Extra og Obs er vekstvinnerne i dagligvare-Norge med 4,7 prosent organisk vekst til og med juni. I tillegg viser altså rykende ferske tall fra analyseselskapet Nielsen at Coop fortsetter å ta markedsandeler til tross for at vi har etablert færre nye butikker enn konkurrentene, sier Geir Inge Stokke.
- I Coop jobber vi hele tiden med å utvikle sortimentet i takt med kundenes ønsker og behov, og vi er stolte over å ta markedsandeler i nesten alle kategorier. Vi lykkes særlig godt med fokuset på sunnhet og helse, noe vi ser gjennom frukt og grønt-salget. Vi har lyttet til kunden og dermed tatt mange riktige valg i Coop den siste tiden, og det skal vi fortsette med, sier Stokke, og legger til:
- Suksessen har gitt hele organisasjonen fornyet selvtillit. Alle Coop-ansatte i butikk og i resten av organisasjonen setter kunden først i alt de gjør. Jeg opplever en enorm stolthet og begeistring i hele Coop i Norge. Det smitter raskt over på våre kundene.
Coops egne tall for juli viser at veksten fra første halvår fortsetter gjennom sommeren. Coop-sjefen forventer nå en høst preget av fortsatt sterk konkurranse på pris og mangfold.
- I motsetning til hos konkurrentene, hvor noen få enkeltpersoner blir stadig rikere, skaper vi i Coop verdier for alle våre 1,6 millioner medeiere gjennom blant annet kjøpeutbytte. I tillegg satser vi på innovasjon og verdiskapning som kommer våre medeiere og samfunnet til gode. Medeierne er våre mest lojale kunder, og vi ser at stadig flere setter pris på at Coop representerer noe annerledes. Coop er delingsøkonomien i praksis, sier Stokke.
Av Coops dagligvarekjeder er det Extra og Obs som gjør det aller best i første halvår. Uten å ta med nyetableringer vokser kjedene med 4,7 prosent. Extra er fortsatt landets raskest voksende dagligvarekjede og har ifølge Nielsen tatt nye 1,4 prosentpoeng i markedsandel.
- Extras vinneroppskrift er enkel: Vi kombinerer lave priser med et stort kundefokusert utvalg. Vi er innovative på kundenes premisser. Kunden er vår bestevenn og Extra skal alltid ligge foran så lenge det samsvarer med hva kunden vil ha. Sammen med dyktige og engasjerte ansatte bidrar dette til at vi får stadig flere kunder, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.
Obs-kjedene har totalt 29 varehus og åpner nummer 30 til høsten.
- Samtidig som vi vokser og utvikler oss i eksisterende varehus er det viktig at vi etablerer nye butikker. Vi får mange henvendelser fra kunder og utbyggere som ønsker seg en Obs i sitt nærområde, og i september åpner et av landets råeste varehus på Haugenstua. Vi ser på omsetningen at kundene setter pris på de oppgraderingene vi har gjort i flere av de eksisterende butikkene, og her vil de møte et utvalg de ikke finner i andre kjeder i Norge, sier kjededirektør Knut Wellerop i Obs.
Også supermarkedkjeden Coop Mega leverer et godt første halvår med en organisk vekst på 1,4 prosent.
- I Coop Mega har vi rustet oss for å møte stadig mer kunnskapsrike og kresne kunder, og med sterkt fokus på kompetanse, service og ferskvarer ser vi at vi er i ferd med å lykkes. Vi har også fått god respons på vårt unike økologiske utvalg og har økt salget ytterligere gjennom våren, sier kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen i Coop Mega.
FAKTA
I første halvår i 2017 har Coop:
- Et akkumulert kjøpeutbytte på 430 millioner kroner
- Lansert 11 prosent frukt- og grøntbonus på Extra og Obs
- Lansert 20 prosent Änglamark-bonus på Coop Mega
- Åpnet 12 nye butikker, hatt 14 omprofileringer, 2 relokaliseringer, 9 utvidelser og 114 oppgraderinger
- Fått 50 000 nye medeiere
- Firedoblet hønsesalget i forhold til samme periode i fjor
- Kåret til «Årets klatrer» i Universeums undersøkelse om attraktive arbeidsplasser
- Oppnådde den høyeste veksten i kundetilfredshet blant dagligvarekjedene i Norsk Kundebarometer gjennom kjedene Obs og Extra
- Beste plassering av de norske dagligvarekjedene i bærekraftsundersøkelsen Sustainable Brand Index
- Størst økning i bransjen på omdømmeundersøkelsen RepTrak
- Blitt ny hovedsponsor for norsk toppfotball
For mer informasjon, ta kontakt med:
Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør, telefon: 901 64 138, mail: bjorn.takle.friis@coop.no
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom