Rekordoppslutning for Asias største sjømatmesse

Rekordmange norske utstillere er med til Kina når Innovasjon Norge for 12. gang arrangerer den norske fellesstanden på sjømatmessen, China Fisheries & Seafood Expo (CFSE) fra 1.til 3. november i Qingdao i Kina.

Den kinesiske Kinesisk vise landbruksministeren
Yu Kangzhen,
H.E. Ambassadør Geir O. Pedersen
Den kinesiske Kinesisk vise landbruksministeren Yu Kangzhen, H.E. Ambassadør Geir O. Pedersen

I år deltar 18 norske bedrifter på den norske standen som skal synliggjøre norsk sjømatnæring for rundt 28 000 innkjøpere fra hele Asia og fra mer enn 100 land. Til sammen er det over 1400 utstillere fra over 45 land til stede på messen. Siden oppstarten i 1996, har China Fisheries & Seafood Expo rukket å bli den største møteplassen for sjømathandel i Asia.

- Vi ser en økende interesse for norsk sjømat i Kina. Vi ser også en stadig større etterspørsel etter bedrifter med nye arter og andre produkter basert på andre marine bioråvarer. Dette gir Norge gode muligheter. Det er gledelig å se at vi har med oss så mange norske utstillere og at normaliseringen av forholdet mellom Kina og Norge resulterer i et tettere samarbeid og økt eksport fremover, sier Ole Henæs, Regionsdirektør Asia i Innovasjon Norge.

Enormt potensiale
Potensialet for norske sjømateksportører i Kina er enormt. I løpet av de siste fem årene, har verdien av Kinas sjømatimport nesten fordoblet seg – til mer enn US $ 9 milliarder. Samtidig vokser Kinas sjømatkonsum med 10 prosent i året. Innen 2030 spår Verdensbanken at Kina vil stå for 38 prosent av det globale sjømatkonsumet.

Kina er med dette det viktigste og mest dynamiske sjømatmarkedet i verden. Totalt eksporterte Norge rundt 143 tusen tonn sjømat til Kina i 2016 til en verdi av 2, 7 millioner kroner. Frem til og med september 2017 har sjømateksporten til Kina økt med 32 prosent tonn fisk.

Ikke bare laks
Etterspørselen etter norsk sjømat i resten av Asia er også stor. Norsk sjømat regnes som mer bærekraftig og av høyere kvalitet enn fisk fra mange andre land. Det er fortsatt stor etterspørsel etter norsk laks, men det er også en økende etterspørsel etter andre sjømat produkter.

- Kina og andre asiatiske land er opptatt av en bærekraftig utvikling og modernisering av fiskeri- og akvakulturnæringen. Dette kan bety økte muligheter for norske leverandører av teknologi og tjenester.  For å lykkes er det avgjørende å finne riktige samarbeidspartnere for implementering av norske løsninger i Kina, sier Knut R. Sørlie, leder av Innovasjon Norges kontor i Kina.

For å sikre gode samhandlingsarenaer for norske bedrifter, arrangerer Innovasjon Norge i Beijing workshop, nettverksbygging og B2B møter og bedriftsbesøk for norske deltagere i forbindelse med messen.

Fakta om China Fisheries & Seafood Expo (CFSE)

• Messen arrangeres av Sea Fare Expositions (USA) i samarbeid med Kinas landbruksdepartement.
  • Fra 2014 er arrangementet blitt holdt i Qingdao, Kina.
  • Siden 1996 er CFSE vokst til å bli den største møteplassen for handel med sjømat i Asia.  I 2017 er det ventet at rundt 28 000 sjømatkjøpere fra mer enn 100 land skal besøke messen for å gjøre sine bestillinger.
  • Den norske ambassadøren til Beijing, Geir O Petersen vil delta messen. Han og hans medfølger besøker paviljongen først messedag.
  • Innovasjon Norge har de siste 12 årene har arrangert den norske fellesstanden på messen.

Den kinesiske Kinesisk vise landbruksministeren
Yu Kangzhen,
H.E. Ambassadør Geir O. Pedersen
Gustav Solvang (Economy Councellor)
Lin Li (IN IBE)
Tore Alfheim (IN Hordaland)
H.E. Geir O. Pedersen
Thomas Medsen.(Austevoll Seaweed)
Knut Sørlie (IN China direktør)
Edvin Skaar (Austevoll Seaweed)
Chritian Skaar (Austevoll Seaweed)
Lin Song (IN Beijing
På plass på den norske fellesstanden under China Fisheries & Seafood Expo. Fra venstre: Joanna Hu (IN Shanghai) Gustav Solvang (Economy Councellor) Lin Li (IN IBE) Tore Alfheim (IN Hordaland) H.E. Geir O. Pedersen Thomas Medsen.(Austevoll Seaweed) Knut Sørlie (IN China direktør) Edvin Skaar (Austevoll Seaweed) Chritian Skaar (Austevoll Seaweed) Lin Song (IN Beijing

Raufoss-miljøet og Digital Norway skal skape omstilling utenfor næringsklyngene1.11.2017 09:30Pressemelding

Innovasjon Norge har utnevnt to nye grupperinger som skal løfte kunnskapsnivået og bidra til at små og mellomstore bedrifter over hele landet utnytter nye forretningsmuligheter i den digitale transformasjonen. – Nå får klyngene sjansen til å gi noe tilbake, sier divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Mona Skaret. – Gjennom å dele kompetanse, metoder og verktøy bidrar de til at bedrifter utenfor klyngene får nytte av det de har lært og utviklet.