Nærings- og fiskeridepartementet

Rekordmange velger norsk flagg

Del

Stadig flere skip seiler under norsk flagg. Ikke siden 2008 har det vært like mange norskregistrerte skip.

Skipet "MV Sula" fra Berge Rederi ble NIS-registrert i 2017. Foto: Berge Rederi
Skipet "MV Sula" fra Berge Rederi ble NIS-registrert i 2017. Foto: Berge Rederi

Ved utgangen av januar var det registrert 600 skip i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Dette er det høyeste antallet skip i registeret siden 2008.

- Vi er av verdens ledende havnasjoner, og har lange og stolte tradisjoner innen skipsfart. Jeg er glad for at vi har klart å snu den negative utviklingen, slik at flere redere ønsker å seile under norsk flagg. Dette viser at vår maritime politikk virker, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

- En stor norsk flåte er viktig for å sikre arbeidsplasser og vår maritime kompetanse, sier næringsministeren.

Frem til 2015 var skipsregisteret preget av nedgang. I 2014 var det 522 skip i norsk internasjonalt skipsregister.

I maritim strategi la regjeringen frem flere tiltak for å snu den negative utviklingen. Regjeringen har blant annet myket opp fartsområdebegrensninger for NIS-skip, og styrket tilskuddsordningen for sysselsettinge av norske sjøfolk i registeret.   

I alt kan 54 av skipene som har flagget inn i NIS siden 1. januar 2016 knyttes direkte til fartsområdeendringene.

- Dette er en veldig gledelig nyhet for hele den maritime næringen i Norge, og med  økt tonnasje får vi større slagkraft i internasjonale maritime fora. En flåte i vekst kan også bidra til muligheter for norske sjøfolk, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Bruttotonnasjen i den NIS-registrerte flåten er nå på over 15 millioner, en økning på 14,3 prosent siden 2014.

FAKTA OM NOR OG NIS

  • Norge har to skipsregistre: Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS).
  • NIS-registeret ble opprettet i 1987 for å sikre et konkurransedyktig alternativ for norske utenriksrederier. 

  • På bakgrunn av flertallet i fartsområdeutvalgets anbefalinger og som oppføling av regjeringens maritime strategi, ble fartsområdebestemmelsene for skip i NIS endret i 2016. NIS-skip kan nå frakte gods mellom norske havner som del av europeisk rute, og NIS-registrerte konstruksjonsskip kan operere på norsk sokkel. 

  • Endringene i fartsområdebestemmelsene for NIS-registrerte utenriksferger ble midlertidig utsatt i påvente av løsning av sak med ESA. ESA konkluderte i november 2017 med at fartsområdebegrensningene i NIS ikke er i strid med EØS-avtalen.
  • Siden endringene i fartsområdebestemmelsene trådte i kraft i januar 2016, har antall skip i NIS økt fra 535 til 604. Så langt antas det at 54 skip har flagget inn i tilknytning til endringene i fartsområde. Handelsflåten i NOR ligger på omtrent samme nivå som for ti år siden.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skipet "MV Sula" fra Berge Rederi ble NIS-registrert i 2017. Foto: Berge Rederi
Skipet "MV Sula" fra Berge Rederi ble NIS-registrert i 2017. Foto: Berge Rederi
Last ned bilde
Skipet "MV Sula" fra Berge Rederi ble NIS-registrert i 2017. Foto: Berge Rederi
Skipet "MV Sula" fra Berge Rederi ble NIS-registrert i 2017. Foto: Berge Rederi
Last ned bilde

Om Nærings- og fiskeridepartementet

Nærings- og fiskeridepartementet
Nærings- og fiskeridepartementet
Kongens Gate 8
0032 Oslo

Pressevakt: 902 51 303 (ikkje SMS)https://www.regjeringen.no/nfd

Departementet (NFD) utformar ein framtidsretta nærings- og sjømatpolitikk.

Innsyn: NFDs postjournal i offentlig elektronisk postjournal (OEP)

Du kan følgje NFD på Twitter | Facebook  | Flickr

Følg saker fra Nærings- og fiskeridepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nærings- og fiskeridepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nærings- og fiskeridepartementet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom