Rekordmange utleieleiligheter i januar.

Leietaker har mange boliger å velge mellom hvis de er på boligjakt nå, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 8822,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 4,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,1%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.299,- kroner, dette er en oppgang på 0,1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,5%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.465,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,3%.

-Året har startet med usikkerhet i boligsalgsmarkedet og dette gjenspeiles i leiemarkedet. Utbudet av utleieboliger er historisk høyt og det er nå leietakers marked. Det er viktig at det settes riktig markedsleie for å tiltrekke seg de beste leietakerne, sier daglig leder ved Utleiemegleren Sinsen, Vemund Holmen.

-Januar har vært en måned med svingninger. En knallstart på året gjorde at det var godt med henvendelser og mye trykk. Det er fortsatt mange hevendelser på annonsene våre, men vi merker at leietaker har mer å velge i og at det er mange utleieboliger på nett. 2- roms mellom 40-60 kvm oppleves som mest ettertraktet. Leietakere bruker lengre tid på å bestemme seg og skal ofte på flere visninger, men det er god respons og vi opplever markedet som godt, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

-Nå er det full fart i utleiemarkedet. Selv om det fortsatt er mange boliger i leiemarkedet omsettes det langt flere boliger og i høyere tempo enn før nyttår.Utleiemegleren forventer rekordmange utleieboliger i Oslo markedet utover våren og for sommeren. Mange boligprosjekter ferdigstilles de nærmeste månedene. Ønsker man de beste leietakerne må man treffe med pris og vise fleksibilitet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

Det kostet i gjennomsnitt 10.558,- kroner å leie en 2-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er det en oppgang på 11,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 9,7%.

Det kostet i gjennomsnitt 13.123,- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 10,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,7%.

-Leiemarkedet har tatt seg opp på nyåret og vi opplever nå større respons på annonsene våre. I januar 2018 leide vi ut flere boliger enn vi noen gang tidligere har gjort i januar måned. Det er et rekordhøyt antall utleieboliger på Finn.no for januar.

Vi merker at etterspørselen fra firmaer som jobber i oljerelaterte bransjer har tatt seg opp. Dessuten har en del boligeiere som har forsøkt å selge boligen sin uten å ha oppnådd ønsket pris, tatt kontakt med ønske om å leie ut boligen en periode. Dette er nok noe av forklaringen til det høye antallet boliger til leie. I tillegg er det ferdigstilt en del leiligheter i typiske utleieområder for eksempel langs Bybanen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

For en 2-roms kostet det i snitt 9150,- kroner, dette er en nedgang på 5,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 7,3%.

En 3-roms kostet i snitt 12.750,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 24,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 13,1%.

-Året starter sterkt med en leieprisøkning for 3-roms, sammenlignet med forrige måned og samme måned i fjor. For 2-roms leiligheter ser vi en nedgang, men sammenlignet med gjennomsnittlige leiepriser for 2017 er det en oppgang på 4,3%.

Vi ser en tydelig økt interesse fra flere av de store selskapene, og har fått klare indikasjoner på at de vil få behov for flere utleieboliger i tiden fremover.Januar er normalt en sterk måned for leieprisene, så de neste månedene vil vise om økningen er forårsaket av sesongmessige variasjoner eller om vi nå ser et trendskifte med økende leiepriser, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 9850,- kroner i desember, som er en nedgang på 9,9% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 9,9%.

For en 3-roms var snittleien 13.772,- kroner, dette er en oppgang på 15,6% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,2%.

-Det er fortsatt mange leieobjekter på markedet, som presser prisene noe ned. Det er viktig å sette i gang prosessen tidlig for å finne leietaker for å unngå ledighet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

I snitt kostet det 10.206,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 5,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,3%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 13.030,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 9,1%.

-Rekordmange boliger til leie på Romerike. Jeg tror hovedårsaken er at tilbudet er blitt større da det ferdigstilles mange prosjekter om dagen og mange investerer på Romerike for å leie ut, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen,

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 10.077,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 19,5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 5,7%.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.485,- kroner for en 3-roms. Dette er en nedgang på 12,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en nedgang på 0,6%.

- I Asker og Bærum ønsker rekordmange nå å leie ut, og så får vi se om etterspørselen fra leietakere klarer å matche det store tilbudet der ute. I slutten av måneden opplevde vi en oppgang i etterspørselen fra leietakere, noe som kan tyde på at vi får et godt utleiemarked i tiden som kommer. Mange boliger ble leid ut i måneden som gikk, og dermed fikk vi ikke de høyeste gjennomsnittsprisene identiske sett mot januar 2017, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen

I snitt kostet det 10.521,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Drammen. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 6%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,2%.

-Leieprisene har holdt seg forholdsvis stabile i januar. Tilbudet av boliger til leie har vært rekord høyt. Det er sannsynligvis en kombinasjon av et tregt marked, flere nye prosjekter i Drammen som er ferdigstilt, samt at det er flere som drøyer et eventuelt salg og heller leier ut, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har over 10.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 140 ansatte.

Leiemarkedet vokser11.9.2018 09:16Pressemelding

Det har vært høy aktivitet i leiemarkedet, også i sommer. Vi registrerer at det i august 2018 var 10.164 annonserte utleieboliger på Finn.no. Dette er en økning på 14,5 % sammenlignet med tilsvarende måned i 2017. I samme periode har det vært en moderat vekst i leieprisene. Dette indikerer at det er flere som ønsker å leie bolig, samtidig som det er flere boliger som tilbys i markedet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det er høy aktivitet i leiemarkedet, og studentene har startet jakten etter attraktive leiligheter med sentral beliggenhet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.6.7.2018 08:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9191,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 2,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 3,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.260,- kroner, dette er en oppgang på 1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,5%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.843,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,4%. -Vi har god respons på alle våre ledige objekter. Vi ser at det er høysesong for større boliger. Eneboliger og 3-4 roms leiligheter er det kamp om. Det har vært godt oppmøte på visninger og de fleste som henvender seg ønsker å leie den aktuelle boligen. Vi ser frem til en hektisk fellesferie og regner med stor pågang på boligene våre, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. - Det