Rekordmange utenlandske gjester i sommer

I dag kom tallene som bekrefter den utenlandske pågangen mange hoteller og aktivitetsselskaper over hele landet har merket gjennom sommeren. -Vi kan se tilbake på den fjerde rekordsommeren på rad, konstaterer Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Sørenga i Oslo. Foto: elisabeth.ellijoy.frengen/Foap/Visitnorway.com

I dag offentliggjorde SSB overnattingsstatistikken fra mai til juli, som bekrefter at sommeren 2017 overgikk toppsommeren 2016 målt i utenlandske gjestedøgn. Veksten fra de utenlandske markedene lå på fire prosent, mens de norske gjestedøgnene gikk ned to prosent. På grunn av norsk nedgang er totalbildet tilnærmet likt som i fjor.
-Den internasjonale veksten kommer fra de fleste markeder, spesielt de oversjøiske. Så er det særlig viktig at volummarkeder som Sverige, Tyskland og Nederland vokser. Disse reisende besøker gjerne større deler av landet, og blir lenger, sier Holm.

Mens overnattingstallene for august først foreligger i oktober, bekrefter flystatistikken fra ForwardKeys at det var god vekst fra utlandet også i august. Det var en oppgang på 9,6 prosent i antall internasjonale ankomster sammenliknet med samme måned i 2016.

-Norge er langt fra fullt
I løpet av sommeren har det meldtes om flere overfylte sommerklassikere. Holm påpeker at det kun er noen få steder som noen uker i året opplever slike trykk.
- Det er selvfølgelig noe vi skal ta på alvor, men for Norge som helhet er det ikke et problem med overturisme. Norge er langt fra fullt, og mange steder ønsker gjerne flere besøkende, sier Holm, og fortsetter, -Det er en utfordring at reiselivet er svært sesongpreget. Hele 52 prosent av alle gjestedøgnene i 2016 var i sommermånedene, og trenden fortsetter i år.

Dette danner bakteppet for Innovasjon Norges nye handlingsplan for reiselivet, som i stor grad fokuserer på sesongforlengelse.
-Vi har nylig gjennomført en segmenteringsundersøkelse i 10 hovedmarkeder for å få en bedre forståelse for målgruppene våre, og hvordan vi kan utvikle Norges posisjon som ferieland. Tilbakemeldingene viser at vi har et kjempepotensial, særlig når det kommer til kultur og arrangementer men også aktiviteter. Ved å sette inn støtet her kan vi dreie både når turistene kommer, og hvor til, sier reiselivsdirektøren.

For full oversikt: www.innovasjonnorge.no/no/reiseliv/markedsdata---ny/overnattingsstatistikk/

Merk: Et gjestedøgn defineres som overnattinger på kommersielle overnattingssteder som hotell, camping, hyttegrend og vandrerhjem.

Kontakt: Bente Bratland Holm, 952 73 280, bente.bratland.holm@innovasjonnorge.no

Sørenga i Oslo. Foto: elisabeth.ellijoy.frengen/Foap/Visitnorway.com

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge