Rekordmange påmeldte kandidater til VM i ost

Fra sør til nord, nyheter og klassikere, brun og hvit, geit og ku, krem og fast. De fleste kan finne minst en av sine favoritter blant TINEs 18 påmeldte kandidater til Oste-VM I Bergen.
TINE Norsk Alpeost er kandidat til Oste-VM og årets store nylansering fra TINE. Bildet er tatt på en av gårdene som leverer melk til osteproduksjonen i Elnesvågen, midt blant Romsdalsalpene.

2. og 3. november arrangeres Oste-VM for 32. gang, men for aller første gang i Norge. Grieghallen i Bergen tar imot nesten 3500 oster fra hele verden og bedømmelsen om å finne verdens beste ost gjøres av over 230 internasjonale ostedommere. Dette er verdens mest anerkjente oste-konkurranser og eies av den britiske stiftelsen Guild of Fine Food.

Rekordstor norsk interesse

TINE er ikke bare stolt samarbeidspartner for arrangementet, men også produsenten med flest påmeldte oster. Arrangementet slår rekorder på flere fronter med både rekordmange norske produsenter og påmeldte oster. I alt er det 58 norske osteprodusenter som deltar i årets VM med over 100 forskjellige oster. Til sammenligning var det i 2017 påmeldt 40 norske oster og i 2016 var det kun 4.

Klassiker og nyhet, side om side

Blant ostene som er påmeldt fra TINE finnes både Norvegia® Ekstra Vellagret, som har røtter helt tilbake til Nittedal Meieri i 1859, og TINE Norsk Alpeost som er årets store nylansering, ystet på meieriet i Elnesvågen, midt blant Romsdalsalpene. Elnesvågen er også stedet hvor det aller største eksportprodukt fra norsk landbruk lages, nemlig Jarlsberg®. I VM er det den vellagrede «Special Reserve»-varianten, lagret i minst fem år, som får vist seg frem.

Dette er TINEs påmeldte oster:

• Kvitlin®
  • TINE Norsk Alpeost
  • Chevre Original Haukeli
  • Chevre Naturell Haukeli
  • Selbu Blå Kraftig
  • TINE Pultost Løiten
  • Fryd® Brie Pepper
  • Jarlsberg® Special Reserve 5 år
  • Sveitser Reserve 3 år
  • Snøfrisk® Naturell
  • Snøhetta
  • Gamalost frå Vik
  • Ridder® Classic
  • TINE Ekte Geitost
  • Balsfjord
  • Østavind®
  • Norvegia® Ekstra Vellagret
  • Nøkkelost 17 %

Sophie Marie Gauguin er prosjektleder for Oste-VM i TINE og har store forventninger til arrangementet i Bergen i starten av november.

- I TINE har vi en rik historie og mye kunnskap rundt ysting av ost og vi ser frem til å måle oss mot verdenseliten av ost i Bergen. Jeg har stor tro på at flere av våre kandidater kan hevde seg helt i toppen av konkurransen.

TINE har også fått gleden av å stille med fire dommere i konkurransen, en av dem skal også være dommer i superfinalen, noe Gauguin egentlig håper ikke blir noe av.

- Vi har svært mange dyktige og kunnskapsrike mennesker som jobber med ost i TINE og det er svært hyggelig at dette blir anerkjent fra arrangørene. En av dem, May-Liss Røsberg Heggland, er også plukket ut til å være dommer i superfinalen, men egentlig håper vi at reserven hennes må steppe inn. Det betyr nemlig at TINE har en eller flere kandidater med for å kjempe om den gjeveste tittelen, sier Gauguin.

Katharina Sandberg (OsteCompagniet i Oslo), May-Liss Røsberg Heggland (produktutvikler ved TINE Måltidets Hus i Stavanger), Rolf Heskestad (produktansvarlig ved TINE Måltidets Hus i Stavanger) og Kjersti Høgenhaug (produktrådgiver ved TINE Meieriet Heimdal) er de fire dommerne fra TINE.

Mer info om Oste-VM i Bergen finnes på ostevm.no.