Rekordmange ønsker sommerjobb i Rambøll

18.3.2016 11:42 | Rambøll

Sommerjobb er et springbrett inn i arbeidslivet. Rundt 40 % av sommervikarene får fast stilling i selskapet etter endt utdanning.

Miriam Dagnew (t.h) sammen med Margrete Wik Bårdsen. Margrete startet sin karriere i selskapet som sommervikar mens hun studerte for å bli byggingeniør. Nå er hun fast ansatt på andre året.

De siste årene har det vært en jevn vekst i antall søknader til sommerjobber. I år er det dobbelt så mange søkere som i fjor, over 1500 søknader på 30 stillinger. Dette gir gode muligheter til å håndplukke de beste hodene.

Former inntrykket av Rambøll
-Det er både hyggelig og gøy at Rambøll er en så attraktiv arbeidsgiver. Vi er så populære at de aller fleste dessverre vil få avslag, sier Miriam Dagnew, rekrutteringsansvarlig i selskapet.

-Jeg hatt spesielt fokus på å skive et «hyggelig avslag». Jeg har vektlagt viktigheten av at selv om man ikke får sommerjobb, kan Rambøll likevel være en arbeidsplass i fremtiden. Vi ansetter tross alt rundt 250 stykker i året, men har kun 30 sommerjobber tilgjengelig.

Viktig med karrieredager
I løpet av høsten og vinteren har Rambøll hatt 13 besøk på karrieredager på ulike skoler for å presentere selskapet og Miriam har vært ute på de fleste. Det å komme i kontakt med studentene tidlig er veldig viktig for oss, det handler om å bygge langsiktige relasjoner.

– Vi fokuserer på hvorfor studentene skal velge Rambøll, og hva vi er, og hvordan vi som samfunnsrådgivere bidrar til å løse de store problemene for samfunnet. Vi vil også nå fremtidige ansatte, selv om det kan være mange år til, og fremtidige kunder, forteller Miriam.

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis