Rekordmange ønsker sommerjobb i Rambøll

Sommerjobb er et springbrett inn i arbeidslivet. Rundt 40 % av sommervikarene får fast stilling i selskapet etter endt utdanning.

Miriam Dagnew (t.h) sammen med Margrete Wik Bårdsen. Margrete startet sin karriere i selskapet som sommervikar mens hun studerte for å bli byggingeniør. Nå er hun fast ansatt på andre året.

De siste årene har det vært en jevn vekst i antall søknader til sommerjobber. I år er det dobbelt så mange søkere som i fjor, over 1500 søknader på 30 stillinger. Dette gir gode muligheter til å håndplukke de beste hodene.

Former inntrykket av Rambøll
-Det er både hyggelig og gøy at Rambøll er en så attraktiv arbeidsgiver. Vi er så populære at de aller fleste dessverre vil få avslag, sier Miriam Dagnew, rekrutteringsansvarlig i selskapet.

-Jeg hatt spesielt fokus på å skive et «hyggelig avslag». Jeg har vektlagt viktigheten av at selv om man ikke får sommerjobb, kan Rambøll likevel være en arbeidsplass i fremtiden. Vi ansetter tross alt rundt 250 stykker i året, men har kun 30 sommerjobber tilgjengelig.

Viktig med karrieredager
I løpet av høsten og vinteren har Rambøll hatt 13 besøk på karrieredager på ulike skoler for å presentere selskapet og Miriam har vært ute på de fleste. Det å komme i kontakt med studentene tidlig er veldig viktig for oss, det handler om å bygge langsiktige relasjoner.

– Vi fokuserer på hvorfor studentene skal velge Rambøll, og hva vi er, og hvordan vi som samfunnsrådgivere bidrar til å løse de store problemene for samfunnet. Vi vil også nå fremtidige ansatte, selv om det kan være mange år til, og fremtidige kunder, forteller Miriam.

Rambøll med ny VVA-avtale for Færder kommune7.3.2018 08:41Pressemelding

-Vi ser frem til et givende samarbeid om spennende prosjekter i årene fremover. Denne rammeavtalen er viktig for oss og bekrefter vår posisjon som rådgiver i Vestfold, sier Atle Gulbrandsen fra Rambøll. Tjøme og Nøtterøy ble slått sammen til Færder fra første januar i år. Til sammen har kommunen rundt 27.000 innbyggere, men i sommermånedene mer enn dobles antallet på grunn av stor tilstrømming til sommerparadiset. Dette gir særegne utfordringer for infrastruktur både over og under bakken og Rambøll er stolt over å kunne hjelpe kommunen med å løse sine oppgaver. Avtalen løper i 2+1+1 år.