Digitalradio Norge

Rekordlav lytting på FM

Del

14 prosent lytter nå kun til FM, og DAB er den mest brukte plattformen for radiolytting både i hjemmet og i bilen.

Når det digitale radioskiftet nærmer seg slutten er bruken av FM på et svært lavt nivå. Bare 14 prosent lytter nå kun på FM, mens 86 prosent av befolkningen lytter digitalt. DAB er den suverent største plattformen. 

Tallene er hentet fra Digitalradioundersøkelsen for uke 47 – 48 (Kantar media), og målingen er gjort mens kommersiell riksdekkende radio sendte på FM på Østlandet. 

Halvparten av alle biler har DAB

Siden midten av september er det blitt 620 000 flere DAB-radioer i Norge. 150 000 av disse er bilradioer eller biladaptere. Digitalradioundersøkelsen viser også at bortimot halvparten av alle biler nå har en DAB-radio. 

- Det er spesielt gledelig med den gode veksten i antall biler med DAB denne høsten, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Det er nå er nesten 5,4 millioner DAB-radioer i Norge, og 85 prosent av norske husstander har nå én eller flere DAB-radioer. I Nordland, som var første heldigitale fylke, har 91 prosent av husstandene én eller flere DAB-radioer.

DAB er større enn FM både i hjemmet og i bil

Hjemme lytter de aller fleste digitalt, og kun 4 prosent av de daglige radiolytterne bruker FM. 56 prosent bruker DAB. Av de daglige radiolytterne er det nesten dobbelt så mange som bruker DAB i bilen sammenlignet med hvor mange som bruker FM i bilen.

Nøkkeltall Digitalradioundersøkelsen, uke 47 – 48, Kantar Media 

  • Totalt er det 5.370.000 DAB-radioer i Norge.
  • 85 prosent har en eller flere DAB-radioer (opp fra 82 prosent). 
  • 49 prosent av alle biler har nå DAB (opp fra 44 prosent)
  • 64 prosent av bileiere som daglig lytter på radio har DAB i bilen (opp fra 54 prosent)
  • Nordmenn har skaffet seg 620 000 DAB-radioer de siste 2,5 månedene (siden midten av september).
  • 78 prosent av de daglige radiolytterne bruker DAB (opp fra 72 prosent). 24 prosent bruker internett (samme som sist). 15 prosent bruker digital-tv (opp fra 13 prosent). 29 prosent bruker FM. Tallene tar høyde for at noen lyttere bruker flere plattformer i løpet av en dag.
  • Til sammen bruker 86 prosent av de daglige radiolytterne en eller flere digitale plattformer, det tilsvarer 2,3 millioner daglige digitale lyttere. 14 prosent lytter nå kun analogt (FM).
  • I norske hjem bruker bare 4 prosent av de daglige lytterne FM. Til sammenligning bruker 56 prosent DAB. 
  • DAB i bil brukes dobbelt så mye som FM i bil. DAB 41 prosent og FM 22 prosent av de daglige radiolytterne. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Digitalradio Norge

Digitalradio Norge
Digitalradio Norge
Akersgata 73
0180 Oslo

http://radio.no

Digitalradio Norge skal sikre en smidig overgang til digital radio for alle landets radiolyttere og for radiobransjen. Dette gjør vi gjennom to hovedoppgaver – informasjons- og operatørvirksomhet.

Digitalradio Norge AS representerer NRK, P4-gruppen og Bauer Media. Selskapet jobber med overgangen fra analog til digital radio i Norge, og driver blant annet nettstedet radio.no.

Følg saker fra Digitalradio Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Digitalradio Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Digitalradio Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom