Rekordhøye erstatningskrav for stjålne sykler

Det er ikke flere sykkeltyverier nå enn for ti år siden, men summen på utbetalingene har skutt i været de siste par årene. - Vi kjøper dyrere sykler og elsykler enn før, og da får vi rekordhøye erstatningskrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De dyre transportsyklene er attraktive for sykkeltyvene og alle med dyr sykkel bør passe på at den er dekket av forsikringen. (Foto: NAF)

I 2018 ble det meldt inn 10 400 stjålne sykler. Det tilsvarer i overkant av ett sykkeltyveri i timen, hele døgnet, året rundt. Erstatningsutbetalingene endte på 82 millioner kroner med en snittpris på 7 887 kroner per sykkel, viser tall fra Finans Norge.

Velger elsykkel fremfor bil

Flere og flere kjøper kostbare elsykler med stor lastekapasitet fremfor en bil nummer to. For enkelte spesielt i byene, har elsykkelen fullt og helt erstattet egen bil. Syklene brukes til å frakte barn til barnehage eller skole, gjøre innkjøp på butikken og komme seg rundt omkring enklest mulig. Prisen på disse elsyklene er høy og varierer mellom 50 000 og 90 000 kroner.

- De dyre transportsyklene er attraktive for sykkeltyvene og vi anbefaler alle med dyr sykkel å passe på at den er dekket av forsikringen. Mange får seg en kjedelig overraskelse når de først etter at sykkelen er stjålet oppdager at sykkelen ikke er dekket av den forsikringen man har, sier Sødal.

NAF anbefaler alle med dyr sykkel å gjøre ulike tiltak for å hindre at sykkelen skal bli stjålet:

• Velg en god sykkellås, og bruk gjerne to stykker.
  • Lås sykkelramme og bakhjul til et sykkelstativ eller en solid stolpe.
  • Har du elsykkel, ta med deg batteri og display.
  • Ikke la sykkelen stå ute om natten.
  • Parker sykkelen på godt synlige steder der mange mennesker ferdes.
  • Ta med deg setet eller andre løse deler.
  • Registrer sykkelen i Falck sykkelregister.

Selv om du følger tipsene, kan du være uheldig. I selv de beste innboforsikringene er begrensningen for erstatning vanligvis 30 000 kroner. Så har du dyrere sykkel eller elsykkel enn det, bør du ha en tilleggsforsikring.

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Dette bør du passe på ved kjøp av bruktimportert elbil22.5.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Den nærmest umettelige etterspørselen etter elbil har gjort at bruktimporten av elbiler har vært stor det siste året. Dette er biler som er nye, men har vært registrert i et annet europeisk land. - Skal du kjøpe en elbil som er bruktimportert er det lurt å sjekke hvordan den er utstyrt for norsk vær- og føreforhold. Da slipper du overraskelser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Fersk elsykkeltest fra NAF: Halvparten av elsyklene ikke godkjent i testen13.5.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Fire av de åtte testede syklene ble ikke godkjent. En fordi den ikke klarte bremsetesten, men mest overraskende er det at tre sykler kunne kjøre raskere enn lovkravet på 25 kilometer i timen med assistanse fra elmotoren. - På sykkelen fra XXL var elmotoren koblet inn helt opp til 35 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for å få elsykkelen i godkjent stand, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.