Rekordhøy aktivitet i utleiemarkedet

- Boligprisstatistikken fra Eiendom Norge viser rekordhøy boligprisvekst i mai. Vårt inntrykk er at stadig flere investerer i utleieboliger. Utleiemegleren har større oppdragsinngang enn noensinne, sier administrerende direktør for Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal. - Lavt rentenivå og høy nettoavkastning gjør det interessant å investere til tross for høye priser. Spesielt områder som Løren, Hasle og Økern tiltrekker seg små og store investorer som kjøper bolig for utleie, sier hun.

- Vi merker massiv etterspørsel og det er stort oppmøte på visningene. Senest i går hadde vi 40 personer på visning av en 2-roms i Fredensborgveien. Sommeren er høysesong og vi forventer økt pågang av leietakere i månedene fremover, sier daglig leder for Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for mai 2016 viser at det nå i snitt koster 8 572 kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,8 prosent.

I snitt kostet det 11 570 kroner å leie en 2-roms leilighet i Oslo i mai 2016. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,3 prosent.

En 3-roms leilighet i Oslo koster nå i snitt 14 509 kroner å leie i måneden. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,2 prosent.

I Asker og Bærum er leieprisene stabile.

I snitt kostet det 11 000 kroner å leie en 2-roms leilighet i Asker og Bærum i mai 2016, dette er en nedgang på 0,8 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4,5 prosent.

- Lysaker Brygge er et spesielt attraktivt område og vi leier nå ut 4-roms toppleiligheter med sjøutsikt for 24 000 – 25 000 kroner per måned. Vi opplever nå større etterspørsel etter litt større og dyrere boliger i sentrale områder, særlig i prisklassen 20 000 – 30 000 kroner per måned, sier daglig leder for Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

På Romerike holdt leieprisene seg stabile i mai med stor aktivitet på leiemarkedet, både fra leietakere og investorer.

- Det er stor utbygging på Romerike og interessen er spesielt stor for Jessheim og Lørenskog, sier fungerende daglig leder for Utleiemegleren Romerike, Trond Ausen.

I snitt kostet det 9 684 kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike i mai 2016, dette er den samme snittprisen som i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2,1 prosent.

I Bergen holdt leieprisene seg stabile i mai. I snitt kostet det 10 433 kroner å leie en 2-roms leilighet og 13 600 kroner å leie en 3-roms leilighet i Bergen i mai 2016.

- Leieprisene i Bergen har flatet ut siden sommeren 2014, men vi har ikke opplevd noen betydelig nedgang, sier daglig leder for Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

- Etter to svært hektiske måneder på leiemarkedet i Bergen i mars og april, har etterspørselen etter utleieboliger avtatt noe i mai og det er nå over 900 boliger til leie i Bergen på finn.no, sier han.

- Nå er vi imidlertid på full fart inn i høysesongen og studentenes inntog fører til høy temperatur på leiemarkedet i Bergen de neste 3-4 månedene. Vi forventer den aller mest hektiske perioden fra midten av juli og frem til september, sier Hove.

I Stavanger har snittleien for 2-roms gått til dels kraftig ned. I snitt kostet det 8 234 kroner å leie en 2-roms leilighet i Stavanger i mai 2016. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 18,4 prosent.

- Utbudet av 2-roms har i mai vært større enn etterspørselen, sier daglig leder for Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I snitt kostet det 11 277 kroner å leie en 3-roms leilighet i Stavanger i mai 2016. Dette er en oppgang på 4,9 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 2,5 prosent.

- Snittleie for 3-roms har derimot gått opp, og det oppnås også gode leiepriser for moderne eneboliger i de attraktive områdene. Vår generelle betraktning er at leieprisene er i ferd med å stabilisere seg etter et kraftig fall fra toppen i 2012/13, sier Hauge.

I Drammen økte leieprisene svakt i mai. I snitt kostet det 9 640 kroner å leie en 2-roms leilighet og 10 500 kroner å leie en 3-roms leilighet i Drammen i mai 2016.

I Trondheim gikk leieprisene noe ned i mai.

I snitt kostet det 9 527 kroner å leie en 2-roms leilighet og 13 166 kroner å leie en 3-roms leilighet i Trondheim i mai 2016.

- Sentrumsnære leiligheter med god standard oppnår gode leiepriser, men leiligheter med dårligere standard må gå vesentlig ned i pris, sier daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

For kommentarer eller tilgang til statistikken, vennlig kontakt administrerende direktør Vibecke Lyse Augdal, vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no Mobil: 90 86 63 81

Daglig leder Heiki Høyer-Andreassen Utleiemegleren Majorstuen, mobil 40 22 23 47

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Totalt har Utleiemegleren 9 000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 130 ansatte.

Boligprisene falt med 1,1 prosent i mai på landsbasis, men leieprisene fortsetter å stige.8.6.2017 09:00Pressemelding

I Oslo falt salgsprisene med hele 1,4 prosent i mai, mens gjennomsnittleien for 2-roms leiligheter i Utleiemegleren økte. Gjennomsnittleien har aldri vært høyere i Oslo. Du må nå ut med 12 445,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor, er dette en oppgang på 7,1 prosent. I Stavanger har leieprisene økt med ca.10 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Dette tyder på at markedet i Stavanger er i ferd med å normalisere seg, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.