Rekordhandel med kort

(Oslo, 27.12.2017) Fredag 22. desember ble det satt ny rekord i kortbruk, aldri før er kortene benyttet så flittig og for så store beløp. — Bare i løpet av denne dagen ble betalingskortene benyttet til å handle for mer enn 3,9 milliarder kroner, og totalt ble det utført i overkant av 8,7 millioner kortkjøp, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Den gamle rekorden ble satt under årets Black Friday hvor det ble gjennomført nesten 8,7 millioner kortkjøp med en kortomsetning på rett over 3,6 milliarder kroner.

— Den 22. desember var det en periode på mer enn tre timer hvor det ble utført rundt 275 kortkjøp i sekundet, noe som tilser at det bare i de timene ble foretatt om lag tre millioner kortkjøp. Jeg har aldri sett at det har vært så høyt over så lang tid, forteller Tjore.

Tall fra Nets og BankAxept AS viser at i perioden fra 1. til og med 23. desember ble betalingskortene benyttet 145,6 millioner ganger, noe som er en vekst på 3,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen med kort har i perioden vært på 54,6 milliarder kroner, en økning på 3,3 prosent.

Statistikken hittil i desember viser også at nesten 9 av 10 kortkjøp har vært med BankAxept-kort, det vil si penger man har på konto.