Rekordfå skred-dødsfall

Etter flere vintre med mange ulykker knyttet til snøskred og friluftsliv må man ved inngangen til påsken i år tilbake til 1993 for å finne så få dødsulykker. Det er Norsk Folkehjelp svært glade for.

Det at ingen har omkommet mens de har vært på tur i fjellet i Norge vinterer helt klart oppløftende for oss som jobber med forebygging på dette feltet. Nå håper vi at tallene holder seg gjennom påsken, sier Vegard Lindbæk, skredleder i Norsk Folkehjelp Midt-Troms.

Hittil i vinter har to personer omkommet i snøskredet som gikk på Svalbard før jul. Dette skredet regnes som ett urbant skred, altså skred som rammer bebyggelse, og teller ikke på statistikken for friluftsliv. Sist man så slike tall i Norge var sesongen 92/93. Også da omkom det en person da skred rammet bebyggelse.

De siste årene har Norsk Folkehjelp rykket ut på mange snøskred med fatale konsekvenser. Verst var det i 2010/2011 da hele 10 personer omkom i snøskred på tur. Nå håper Lindbæk at det positive trenden fra i vinter fortsetter.

– Spesielt i Troms har vi vært hardt rammet de siste årene. Hvert år rykker vi ut på skredulykker og hvert år har vi kommet for sent for å redde liv, sier Lindbæk.

Hvorfor det har vært rolig for skredmannskapene akkruat denne sesongen er ikke like lett for Lindbæk å si helt sikkert.

– Det kan være flere årsaker til det. Mange er mer forsiktig og tar mer gjennomtenkte valg i fjellet og mange har tilegnet seg mer kunnskap om skredfare. Vær, vind og føre har nok også spilt inn. Vi velger å også se dette som et tegn på at det forebyggende arbeidet har hatt en effekt, sier Lindbæk.

Nå når påsken står for døren er Norsk Folkehjelp i beredskap hvis nye skred går.

– Vi vet at mange skal til fjells i påsken og vi har som vanlig høy beredskap. Ikke bare for snøskred men også andre ulykker og hendelser i fjellet. Vi er til stede på fjellet flere plasser i Norge, sier Lindbæk.

Han oppfordrer alle som møter en patrulje fra Norsk Folkehjelp om å ta kontakt – om ikke annet så for gnagsårplaster ogturtips.

For ytterligere informasjon kontakt:

Vegard Lindbæk, skredleder i Norsk Folkehjelp Midt-Troms, tlf 970 58 999 eller mail paaske@npaid.org