Rekordår for kortbruk

(Oslo 10. januar 2017) Tall fra BankAxept AS og Nets viser at betalingskortene ble brukt 1,78 milliarder ganger i 2016, en økning på 6,8 prosent sammenlignet med 2015. I løpet av året ble kortene benyttet til å handle varer og tjenester for 610,9 milliarder kroner, 4,6 prosent mer enn året før.

— Torsdag 22. desember ble det også satt ny rekord i kortbruk. Aldri før er kortene benyttet så flittig. Bare i løpet av denne dagen ble det gjennomført mer enn 8,1 millioner kortkjøp med en omsetning på nesten 3,6 milliarder kroner, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

I løpet av desember ble kortene benyttet 167,7 millioner ganger, 5,8 prosent mer enn desember 2015. I årets siste måned ble det handlet varer og tjenester for 61,9 milliarder kroner med betalingskort, en økning på 3,0 prosent sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

Ny BankAxept rekord
BankAxept-kortene ble benyttet 1,55 milliarder ganger i 2016, noe som er 74,8 millioner ganger mer enn året før. Vi handlet for 495,6 milliarder kroner med BankAxept, mot 478,8 milliarder kroner året før.

I desember ble det utført 147,1 millioner kjøp med BankAxept-kortene og det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for nesten 51,1 milliarder kroner.

— Aldri før har nordmenn handlet så mye med BankAxept-kortene som i desember. Det er også første gang det i løpet av én måned er handlet varer og tjenester for mer enn 50 milliarder kroner med disse kortene. Nesten ni av ti kortkjøp i desember var med BankAxept, sier markedsdirektør Narve Hansen i BankAxept AS.

Narve Hansen, markedsdirektør i BankAxept AS, tlf. 409 10 091, e-post: nh@bankaxept.no