Embriq AS

Rejlers Embriq deltar i EU-prosjekt på avansert optimalisering av fremtidens strømnett!

(Oslo, 8. Mars 2016) Rejlers Embriq deltar i to-årig EU-prosjekt innen avansert styring og optimalisering av morgendagens strømnett. Prosjektet vil ta frem nye metoder og verktøy som nettselskaper kan benytte for å møte den raskt økende produksjon av fornybar energi og endrede forbruksmønstre – og samtidig sikre pålitelighet og stabilitet i elnettet.

Fornybar energi og nye forbruksmønstre gir nye utfordringer for energiselskaper i hele Europa

Stor økning i fornybar energi

Den raske økningen i produksjon av energi fra fornybare kilder (solkraft, vind osv) er en utfordring som hele det europeiske strømnettet står ovenfor. I Sverige har Svenska Kraftnett planer om å investere 50mrd SEK over ti år for å skape et stabilt nett som dekker fremtidige behov. Lignende tall er presentert i Norge og i resten av Europa.

Optimalisere investeringene

- Omfattende og massive investeringer kan løse de utfordringene som distribusjonsnettene står ovenfor, men det er et stort potensiale der ute for å optimalisere disse investeringene forteller Espen Kåsin, Direktør for Software hos Embriq. – Dette prosjektet vil belyse hvordan avansert måleteknologi kan bidra til mer relevant grunnlagsinformasjon, slik at nødvendige investeringer blir betydelig mer målrettede, forklarer Kåsin.

Pattern Recognition

Totalt 7 partnere er med i EU-prosjektet som ledes av svenske Metrum med teknologipartner Rejlers Embriq (NO). Ekspertkompetanse hentes hos STRI (SWE) og Eltek (NO), testing uføres av Glava Energy Center (SWE), mens elnettene til energiselskapene MälarEnergi (SWE) og Enerjisa (Tyrkia) vil gi tilgang til fullskala utprøving av løsningene. Prosjektet har som mål å undersøke hvordan produksjon fra fornybare kilder og nye forbruksmønstre påvirker strømnettets pålitelighet, og hvordan man kan legge til rette for ytterligere økt andel distribusjon av fornybar energi i distribusjonsnettene. Det vil bli lagt stor vekt på «Pattern recognition»; algoritmer som identifiserer forbruksmønstre, proaktivt vedlikehold, strømstyring, og effektkontroll. Analyser av disse faktorene gjør det mulig å predikere optimal kapasitet i nettet med særdeles høy leveransesikkerhet.

Neste generasjons software

- Prosjektoppstart var 1.mars forteller Espen Kåsin hos Embriq som tror dette blir en meget spennende reise frem mot prosjektavslutning i januar 2018. – Vi skal ta frem neste generasjons software for nettselskapene i hele Europa og verden for øvrig; – fornybare energikilder og nye forbruksmønstre er helt nødvendig for å løse miljøutfordringene som verden står ovenfor, men samtidig gir dette svært komplekse og krevende rammebetingelser for energiselskapene. Vi skal finne løsningene som gir grunnlag for økt stabilitet, kapasitet, fleksibilitet og leveransesikkerhet innenfor disse krevende rammebetingelsene, avslutter Kåsin.

Om Rejlers Embriq

Rejlers Embriq designer, utvikler og forvalter IT-løsninger gjennom forretningsområdene Consulting, Operations og Software. Rejlers Embriq er et norsk integrert høykompetanseselskap med 120 ansatte og en årlig omsetning på ca. 250 millioner kroner. Vi bidrar til forretningsmessig gevinst for våre kunder gjennom smarte valg og strategisk bruk av IT som bidrar til innovasjon for kundene våre og øker deres konkurransekraft. Rejlers Embriq leverer tjenester til kunder i hele Norden og er representert i Oslo, Halden, Drammen og Göteborg. Rejlers Embriq er en del av det svenske børsnoterte Rejlers – konsernet.

Mer informasjon: www.embriq.no

Om Metrum

Mer informasjon: www.metrum.se

For mer informasjon, kontakt:
Embriq AS: Thomas Pettersen, Adm. Dir., thomas.pettersen@embriq.no / +47 950 22 323

Metrum Sweden AB: Magnus Andersson, VD, ma@metrum.se / +46 (0) 707 77 85 38

Bilder

Om Embriq AS

Embriq AS
Dronning Eufemiasgate 16

Om Rejlers Embriq Rejlers Embriq designer, utvikler og forvalter IT-løsninger gjennom forretningsområdene Consulting, Operations og Software. Rejlers Embriq er et norsk integrert høykompetanseselskap med 120 ansatte og en årlig omsetning på ca. 250 millioner kroner. Vi bidrar til forretningsmessig gevinst for våre kunder gjennom smarte valg og strategisk bruk av IT som bidrar til innovasjon for kundene våre og øker deres konkurransekraft. Rejlers Embriq leverer tjenester til kunder i hele Norden og er representert i Oslo, Halden, Drammen og Göteborg. Rejlers Embriq er en del av det svenske børsnoterte Rejlers – konsernet. Mer informasjon: www.embriq.no Om Metrum Metrum utvikler og markedsfører systemer for måling av energi, forstyrrelser og feil i elnett som gjør det mulig for Metrums kunder å analysere og optimalisere tiltak som sparer energi, reduserer kostnader og reduserer negative miljøpåvirkninger. Mer informasjon: www.metrum.se Link til Metrums pressemelding om prosjektet: http://www.metrum.se/news/metrum_leder_eu-projekt:_matteknik_baserad_pa_monsterigenkanning_ska_oka_mojligheten_att_ansluta_mer.html

Følg saker fra Embriq AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Embriq AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Embriq AS

Nettalliansen velger Rejlers Embriq!5.12.2016 08:05Pressemelding

(Oslo, 5. Desember 2016) Nettalliansen velger Rejlers Embriq! Nettalliansen har inngått en avtale med Rejlers Embriq om leveranse av tjenester innen IT-drift. Avtalen omfatter helhetlige IT-driftstjenester til mer enn 47 energiselskap over hele Norge og inkluderer implementering, drift og vedlikehold av infrastruktur, sluttbrukerutstyr og standard kontorstøtteapplikasjoner. Rejlers Embriq får gjennom avtalen ansvar for etablering og helhetlig drift, samt ansvar for integrasjonsstøtte av fremtidige fagapplikasjoner som blir del av Nettalliansens digitaliseringsprosess.

Rejlers Embriq deltar i 400MNOK FME prosjektet CINELDI – Tildeling gitt fra Forskningsrådet!27.5.2016 06:00Pressemelding

(Oslo, 26. Mai 2016) Energiminister Tord Lien offentliggjorde i dag tildelingen fra Forskningsrådet til nye FME (Forskningssentre for miljøvennlig energi) på Energiforskningskonferansen 2016. Rejlers Embriq er svært glad for å være en del av forskningssamarbeidet «CINELDI» som er blant de få utvalgte søknadene som har passert nåløyet og mottatt tildeling! Prosjektet går over 8 år og har en kostnadsramme på totalt 400 MNOK.