Embriq AS

Rejlers Embriq deltar i 400MNOK FME prosjektet CINELDI – Tildeling gitt fra Forskningsrådet!

(Oslo, 26. Mai 2016) Energiminister Tord Lien offentliggjorde i dag tildelingen fra Forskningsrådet til nye FME (Forskningssentre for miljøvennlig energi) på Energiforskningskonferansen 2016. Rejlers Embriq er svært glad for å være en del av forskningssamarbeidet «CINELDI» som er blant de få utvalgte søknadene som har passert nåløyet og mottatt tildeling! Prosjektet går over 8 år og har en kostnadsramme på totalt 400 MNOK.

Energiminister Tord Lien delte i dag rundhåndet ut 1,6Mrd kroner til nye forskningssentre for miljøvennlig energi (FME). Gerd Kjølle Fra SINTEF Energi (midt i bildet) representerte CINELDI blant de heldige søknadsvinnerne!

Fremtidens smarte energisystem

CINELDI-samarbeidet skal sørge for at vi bygger fremtidens smarte energisystem! Målsettingen er å bidra til å utforme fremtidens fleksible og robuste elektriske distribusjonsnett til akseptabel kostnad samt å legge til rette for fornybar kraftproduksjon, elektrifisering av transport og mer effektiv bruk av energi. CINELDI vil utvikle et kunnskapsgrunnlag for nettselskaper og myndigheter til å etablere gode strategier for å optimalisere nettvirksomheten.

Nye forretningsmuligheter

- Dette passer meget godt inn i vår strategi hvor innovasjon står helt sentralt, sier Thomas Pettersen, Adm. dir. i Rejlers Embriq. - Som en av teknologipartnere i prosjektet så ser vi frem til å delta på en arena som legger grunnlaget for nye produkter og tjenester innen eksempelvis mer effektiv nettdrift, reduserte kostnader til investeringer og drift, og fremtidsrettet regulering av nettselskapene, sier Pettersen.

Sterke aktører

Flere svært sterke aktører er involvert i CINELDI programmet som vil ledes av SINTEF Energi i samarbeid med NTNU. Forskningspartnere er SINTEF Energi, NTNU, SINTEF IKT og Smart Innovation Østfold.

En rekke ledende nettselskap, herunder bla Hafslund Nett AS, Skagerak Nett AS, Lyse Elnett AS, BKK Nett AS, Eidsiva Nett AS, Fredrikstad Nett AS, HelgelandKraft AS, Follo Nett AS, Agder Energi Nett AS, Istad Nett AS, Askøy Nett AS, NTE Nett AS. Statnett SF deltar som systemoperatør. Medlemsorganisasjonene Energi Norge, KraftCERT AS, og Norwegian Smartgrid Centre deltar også, sammen med myndighetsorganer som NVE, DSB, og Nkom.

I tillegg deltar en rekke ledene teknologileverandører og Rejlers Embriq er stolt over å være en av disse. - Vi ser frem til å bidra med fremtidens IT løsninger for samfunn og miljø avslutter Pettersen.

Les mer her om CINELDI: https://www.sintef.no/cineldi

------------------

Om Rejlers Embriq
Rejlers Embriq designer, utvikler og forvalter IT-løsninger gjennom forretningsområdene Consulting, Operations og Software. Rejlers Embriq er et norsk integrert høykompetanseselskap med 120 ansatte og en årlig omsetning på ca. 250 millioner kroner. Vi bidrar til forretningsmessig gevinst for våre kunder gjennom smarte valg og strategisk bruk av IT som bidrar til innovasjon for kundene våre og øker deres konkurransekraft. Rejlers Embriq leverer tjenester til kunder i hele Norden og er representert i Oslo, Halden, Drammen og Göteborg. Rejlers Embriq er en del av det svenske børsnoterte Rejlers – konsernet.

Les mer: www.embriq.no

For mer informasjon, kontakt:

Embriq AS: Thomas Pettersen, Adm. Dir., thomas.pettersen@embriq.no / +47 950 22 323

For mer informasjon, kontakt:
Embriq AS: Thomas Pettersen, Adm. Dir., thomas.pettersen@embriq.no / +47 950 22 323

Bilder

Om Embriq AS

Embriq AS
Dronning Eufemiasgate 16

Om Rejlers Embriq

Rejlers Embriq designer, utvikler og forvalter IT-løsninger gjennom forretningsområdene Consulting, Operations og Software. Rejlers Embriq er et norsk integrert høykompetanseselskap med 120 ansatte og en årlig omsetning på ca. 250 millioner kroner. Vi bidrar til forretningsmessig gevinst for våre kunder gjennom smarte valg og strategisk bruk av IT som bidrar til innovasjon for kundene våre og øker deres konkurransekraft. Rejlers Embriq leverer tjenester til kunder i hele Norden og er representert i Oslo, Halden, Drammen og Göteborg. Rejlers Embriq er en del av det svenske børsnoterte Rejlers – konsernet. Mer informasjon: www.embriq.no

Følg saker fra Embriq AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Embriq AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Embriq AS

Nettalliansen velger Rejlers Embriq!5.12.2016 08:05Pressemelding

(Oslo, 5. Desember 2016) Nettalliansen velger Rejlers Embriq! Nettalliansen har inngått en avtale med Rejlers Embriq om leveranse av tjenester innen IT-drift. Avtalen omfatter helhetlige IT-driftstjenester til mer enn 47 energiselskap over hele Norge og inkluderer implementering, drift og vedlikehold av infrastruktur, sluttbrukerutstyr og standard kontorstøtteapplikasjoner. Rejlers Embriq får gjennom avtalen ansvar for etablering og helhetlig drift, samt ansvar for integrasjonsstøtte av fremtidige fagapplikasjoner som blir del av Nettalliansens digitaliseringsprosess.