Rejlers digitaliserer elsikkerhetstilsynet

Agder Energi Nett har inngått avtale med Rejlers Elsikkerhet om tilsyn av elektriske anlegg i Agder-fylkene. Avtalen innebærer at det skal tas i bruk helt nye, digitale verktøy som vil sette selskapene i fremste rekke i tilsynsbransjen.

- Rejlers vinner avtalen blant annet med bakgrunn i tiltak for å effektivisere prosessene. Dette gjøres ved bruk av Enoros nye digitale verktøy for planlegging og gjennomføring av tilsyn, sier Svein Are Folgerø, administrerende direktør i Agder Energi Nett.

Nettselskapene er pålagt å føre tilsyn med elsikkerheten i forsyningsområdene sine. Tilsynet utføres gjennom «Det lokale eltilsyn», som blant annet skal påse at elektriske installasjoner i både nybygg og eksisterende anlegg er utført i henhold til forskriftene.

- Vi er svært fornøyd med at Agder Energi valgte Rejlers for en ny periode. Dette viser at Rejlers gjør en god jobb og at Agder Energi er fornøyd med den jobben vi har gjort med tilsyn så langt, sier Asbjørn Hilde, daglig leder i Rejlers Elsikkerhet.

Fremtidsrettede løsninger

- Ved å ta i bruk de nye digitale verktøyene kan tilsynsprosessen bli tilnærmet papirløs. Verktøyene implementeres i tett samarbeid mellom Agder Energi Nett, Rejlers og systemleverandøren. Samarbeidet vil sette oss i fremste rekke når det gjelder utviklingen i tilsynsbransjen sier Morten Thorkildsen, administrerende direktør i Rejlers Norge.

- Når vi nå går inn i en ny kontraktsperiode kan vi tillate oss å tenke langsiktig og investere i nye fremtidsrettede løsninger, fortsetter Thorkildsen.

Kontrakten gjelder for to år, med opsjon for ytterligere to pluss ett år, og har en verdi på opp mot 125 millioner kroner.

- Enoros digitale feltløsninger ElWin Avtale og ElWin Ute er markedsledende verktøy for planlegging og utførelse av tilsyn. Disse løsningene er et resultat av utvikling basert på dyp bransjekompetanse og tett dialog med våre kunder. Vi i Enoro gleder oss til videre samarbeid med Agder Energi Nett og Rejlers, sier Johnny Haugsbakk, administrerende direktør i Enoro Norge.

Det lokale eltilsyn i Agder Energi Nett er en del av det offentlige tilsynsapparatet for elsikkerhet og er pålagt å føre tilsyn med elektriske anlegg i henhold til instruks og retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet- og beredskap (DSB).

Oppgaven innebærer blant annet:

• Stikkprøvekontroller av elektriske anlegg og utstyr i alle typer virksomheter og boliger. Hvert år besøkes ca. 9000 elektriske anlegg, de fleste i private boliger.
  • Kontroll av virksomheter som omsetter elektrisk utstyr, at de gjør dette i henhold til lover og forskrifter, og at det utstyr som tilbys, har et akseptabelt sikkerhetsnivå (markedskontroll).
  • Revisjon av Elektro-installatører.
  • Skoleundervisning for alle elever på 6. og 9. trinn.
  • Informasjon om elsikkerhet gjennom deltakelse i landsdekkende aksjoner, f.eks. «Aksjon Boligbrann» og undervisning til spesielle målgrupper, f.eks. asylsøkere.
  • Informasjon om elsikkerhet til ansatte i virksomheter, for eksempel hjemmesykepleie.
  • Oppfølging av institusjoner og virksomheter som benytter elektromedisinsk utstyr.
  • Bistå politiet ved brann- og ulykkesetterforskning.
  • Søk og påvisning av jordfeil i strømnettet.

Pernille Stensli
pernille.stensli@leidar.com

Om Enoro

Enoro
Fabrikkveien 1
6963 Dale i Sunnfjord

+47 57 73 99 70http://www.enoro.no
Agder Energi Nett Agder Energi Nett eier og har driftsansvaret for det elektriske regional- og fordelingsnettet i begge Agder-fylkene, totalt 20.900 km linjer og kabler. Selskapet overfører energi til 190 000 kunder på Agder, og er med det Norges fjerde største nettselskap. Agder Energi Nett har 157 ansatte, har hovedkontor i Arendal og er et datterselskap i Agder Energi-konsernet. Se også www.aenett.no Rejlers Rejlers er et nordisk konsern som tilbyr tekniske konsulenttjenester til kunder innen områdene bygg og eiendom, energi, industri og infrastruktur. Konsernet omsetter for ca. 1,7 milliarder kroner og aksjen er notert på Nasdaq Stockholm. Rejlers har rundt 2 100 medarbeidere i Norden, hvorav ca. 400 i Norge. Rejlers Elsikkerhet AS har kontor i Kristiansand med sine 23 ansatte. Se også www.rejlers.no Enoro Enoro utvikler og leverer markedsledende programvareløsninger for styring av energidata. Konsernet har 270 ansatte, 400 systemleveranser og nærmere 25 års erfaring fra norsk og europeisk energibransje. Enoro tilpasser løsninger i takt med markedsbehov og politiske rammevilkår, og dekker mer enn 15 millioner målepunkt i Europa. Se også www.enoro.no

Følg saker fra Enoro

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Enoro på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Enoro

Enoro deler kundedatabasen til Eidsiva Energi7.4.2016 09:50Pressemelding

7. april 2016, Dale - Enoro har gjennomført en oppdeling av Eidsiva Energis kundesystem, ElWin. Det som før var et felles system for Eidsiva Marked og Eidsiva Nett har nå blitt delt inn i to separate kundedatabaser. Bakgrunnen for å gjennomføre splittingen av felles kundedatabase var NVEs krav om systemmessig og funksjonelt skille. Eidsiva ønsket også å gjennomføre delingen før innføring av Elhub i 2017 (en sentral datahub for hele kraftbransjen i Norge) og innføringen av automatiserte strømmålere.