Reitan Eiendom AS kjøper seg inn i Dora

Reitan Eiendom AS og dagens eierne i Dora Holding AS er blitt enige om at Reitan Eiendom AS kjøper seg inn og blir 32 % eier i det nye holdingselskapet Dora Bunkeren Holding AS på linje med de øvrige hovedeierne. I dette eiendomskonsernet inngår flere eiendommer på Nyhavna i Trondheim med den tidligere ubåtbunkeren Dora 1 som den mest kjente.

For Dora er det svært gledelig å få Reitan Eiendom AS inn som en av 3 hovedeiere. Vi skal fortsette å levere gode næringslokaler til det økende antallet leietakere som etterspør lokaler på Nyhavna. Den nye konstellasjonen vil styrke selskapet og tilføre en bredere kompetanse som kan nyttes til å delta i utviklingen av en spennende bydel. Dette uttaler adm. dir. Geir Halmøy i Dora Holding AS.

For Reitan Eiendom AS er dette en strategisk og langsiktig investering. Nyhavna med tilstøtende områder vil i årene som kommer utgjøre viktige utviklingsområder for Trondheim, og for oss er det av stor interesse å delta i denne utviklingen. Dora er sentralt plassert på Nyhavna, og selskapet har i flere år engasjert seg i utviklingen av området. Samtidig har selskapet en betydelig eiendomsportefølje med langsiktige og gode leietagere. Gjennom denne transaksjonen ønsker Reitan Eiendom å kanalisere vårt videre engasjement på Nyhavna gjennom Dora. Dette uttaler adm. dir. Ingolv Høyland i Reitan Eiendom AS.

For familiene Dahl og Olrich Paus som har vært hovedeiere i Dora-selskapene siden 60-tallet, er det en milepel å få inn en likeverdig lokal partner etter snart 50 års eiendomsdrift i Trondheim. Selskapet styrker og synliggjør sin egenkapital på om lag 700 millioner, og ruster seg til et økende engasjement i utviklingen på Nyhavna og de nærliggende områder. Begge familier fortsetter som langsiktige hovedeiere på lik linje med Reitan Eiendom AS. Dette uttaler Peder Paus, mangeårig styreleder i Dora Holding AS.

Fakta Dora Holding AS:
Dora er et eiendomsselskap som har drevet med næringseiendom på Nyhavna i Trondheim siden Dora AS ble etablert i 1968. I dag har selskapsgruppen over 60.000 kvm næringslokaler som forvaltes i egen regi. Selskapet er godt posisjonert for deltagelse videre byutvikling på Nyhavna i Trondheim.

Dora Holding AS ved. adm. dir. Geir Halmøy
mobil: 976 59 867