Reiseradioen på skinner med Sommertoget

I sommer kan lytterne spise frokost på sin egen lokale togstasjon i selskap med programlederne fra Reiseradioen. Det populære radioprogrammet slår følge med Sommertoget og sender direkte fra perrongene langs ruta.
Her er noen av programlederne i Reiseradioen sommeren 2017. Foran fra venstre: Robert Stoltenberg, Olav Viksmo Slettan, Penny Wayne Claire Kembba og Else Kåss Furuseth. Bak fra venstre: Bjørnar Pedersen, Ida Kjøstelsen, Ragnhild Silkebækken, Cecilie Ramona Kåss Furuseth og Yngve Hustad Reite.

Flere kjente stemmer skal gi lytterne godlyden av sommer fra togskinnene i år.

Blant dem er søstrene Kåss Furuseth som for anledningen flytter familiestemningen fra sitt radioprogram i NRK P3 til Reiseradioen.

– Det føles som å ha vunnet NM i sommerferie, sier storesøster Else Kåss Furuseth.

– Jeg håper det er noen på perrongen på Vinstra, Moelv og Rena som vi kan prate med, dette er jo en tur med sommerferiefolket i fokus! Og så har jeg lovet søster'n at vi skal slippe å høre skravla mi 24–7. Og så gleder jeg meg spesielt til å spise pjalt på Røros, som er det beste jeg vet, sier hun.

Cecilie Ramona Kåss Furuseth stemmer i og sier hun gleder seg til å ta med hele Norge på ferie.

– Hver morgen på hytta som barn ble jeg vekka av at pappa satte på Reiseradioen på full guffe, og å være med på dette er en barndomsdrøm som går i oppfyllelse. Jeg har allerede sagt til Else at jeg vil ha ansvaret for å lese opp badetemperaturene.

Debutanter og ringrever

Også tre av de andre av årets programledere er helt ferske i Reiseradio-sammenheng.

Den ene er det allerede godt kjente TV-fjeset Robert Stoltenberg.

De to andre er Penny Wayne Claire Kembba og Yngve Hustad Reite.

Kembba jobber til daglig som innkjøper av TV-serier i NRK og har erfaring fra NRK Super, mens Hustad Reite er mest kjent som tidligere programleder i P3morgen.

Ellers består årets besetning av rutinerte Reiseradio-folk med lang fartstid i NRK Radio, deriblant Olav Viksmo Slettan som har vært med på radioprogrammet i 20 år.

Sendingene starter fra lørdag 17. juni 2017.

Les også: Alt om Reiseradioen

Her er programlederparene i Reiseradioen 2017:

• Robert Stoltenberg og Ida Kjøstelsen (uke 25)

Ida Kjøstelsen fra Fredrikstad er kjent som programleder for Nitimen i mange år.

• Ragnhild Silkebækken og Bjørnar Pedersen (uke 26)

Silkebækken og Pedersen har vært programledere i Reiseradioen flere sesonger. Ragnhild leder til daglig morgensendingene i NRK P13.

• Olav Viksmo Slettan og Nina Stensrud Martin (uke 27 og 33)

Viksmo Slettan og Stensrud Martin er veteranpar i Reiseradioen.

• Else Kåss Furuseth og Cecilie Ramona Kåss Furuseth (uke 28)

​​Søstrene har programmet «The Kåss Furuseths» på NRK P3.

• ​Grete Strøm og Torfinn Borkhus (uke 29)

Grete Strøm er kjent fra P13 hvor hun lager programmet «Strøm og Waselius». Torfinn Borkhus, kjent fra «Lønsj» i NRK P1, skal i sommer være med to uker i Reiseradioen og en uke som programleder for Sommeråpent.

• Penny Wayne Claire Kembba og Ragnhild Silkebækken (uke 30​)
  • Torfinn Borkhus og Kristine Riis (uke 32)

Kristine Riis jobber til daglig i Nitimen, og er ellers kjent fra «Underholdningsavdelingen» og «Vikingane».

Kommunikasjonsansvarlig: Lotten Christiansen
lotten.christiansen@nrk.no