Reisemålet vi aldri slutter å elske

Kanariøyene har lokket norske ferieturister til seg siden 1960-tallet. Ifølge Spanias Turistkontor i Norge var det nærmere 470 000 nordmenn som i fjor ferierte på den spanske øygruppen utenfor Afrikas nordvestkyst.

Den mest populære av kanariøyene er Gran Canaria. Her fra Puerto de Mogán.

Hva er det som år etter år får så mange til å reise hit egentlig? I en fersk undersøkelse troner det gode klimaet øverst på listen over grunner til at vi velger å reise til Kanariøyene. Den avslappede atmosfæren, strendene, et bra prisnivå og at det er et barnevennlig reisemål følger hakk i hæl. I tillegg oppgir mange at de føler seg trygge der og at det er enkelt å reise dit. Og ikke bare elsker vi nordmenn disse spanske ferieøyene, vi tilbringer også mer tid der enn andre turister – i snitt 12 dager, som er 3 dager lenger enn gjennomsnittet.

Mye å velge i
Norges største reisearrangør, Ving, har solgt reiser til Kanariøyene i mer enn 50 år og har desidert størst kapasitet av reiseoperatørene. Også de kan bekrefte nordmenns kjærlighet til den allsidige øygruppen.

– Vi har arrangert reiser til Kanariøyene siden charterreisens spede begynnelse, og jeg våger å si at vi kjenner disse øyene bedre enn noen andre. Vi har over 400 hotell å velge blant – alt fra små leilighetshotell til våre populære konsepthotell, og folk reiser tilbake år etter år etter år, konstaterer informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Bruker mest penger
Nordmenn legger også igjen mer penger enn andre nasjonaliteter når de ferierer på Kanariøyene, faktisk i overkant av 20 prosent mer enn gjennomsnittsturisten. Undersøkelsen viser at det først og fremst er restaurantbesøk, taxi og mat vi bruker penger på. Dessuten er nordmenn blant de mest aktive turistene.

– Mye av årsaken til at så mange nordmenn velger å reise til Kanariøyene ligger i at de vet at reisemålene har mye mer å by på enn bare strand og sol. Mange reiser dit for å trene, sykle, gå i fjellet, spille golf og så videre. Naturen inviterer til aktiv ferie, og det er noe som tiltaler nordmenn flest, sier Røhr-Staff.

Gran Canaria på topp
Den mest populære av øyene er selvsagt Gran Canaria, som alene tok imot 288 000 norske turister i 2017.

– Det virker som om vi nordmenn aldri blir lei av Gran Canaria. Kapasiteten vår der har vært stabil i mange år, og i tillegg har vi faktisk økt kapasiteten noe på sommeren, da vi ser at mange også ønsker seg dit i sommerferien på grunn av det stabile og ikke altfor varme klimaet, forteller Røhr-Staff.

Den mest populære av kanariøyene er Gran Canaria. Her fra Puerto de Mogán.

Thomas Cook Group lanserer initiativet #noplaceforplastic - tar bort 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 20195.11.2018 11:41Pressemelding

Thomas Cook Group, som Ving er en del av, ønsker å minske plastforsøplingen i havet. Hver dag når 8 millioner plastartikler havet*, søppel som ødelegger havmiljøet og som også når strendene rundt omkring i verden. Målet til Thomas Cook og Ving er at 70 tonn plastikk skal bort i løpet av 2019. Dette er et første steg i selskapets langsiktige initiativ #noplaceforplastic.