Reiselysten til Storbritannia påvirkes ikke av Brexit

Neste uke, 31. oktober, skal Brexit gjennomføres og Storbritannia forlater EU. For de fleste, 73 prosent, har dette ingen innvirkning på deres interesse for å reise til Storbritannia. Mens 8 prosent oppgir at Brexit vil påvirke interessen negativt, og 4 prosent sier at interessen derimot vil øke. Dette viser Tickets nye Kantar Sifo undersøkelse.

- Storbritannia er et av våre mest populære ferieland, og London er en utrolig populær by for weekendreiser hele året. Uavhengig av hva slags avtale det ender med for britene så ser ikke Brexit ut til å påvirke vår lyst til å besøke landet, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

23. juni 2016 avholdt Storbritannia folkeavstemning om å forlate EU. Majoriteten (51,9 prosent) stemte for Brexit. Egentlig skulle exiten skje i mars 2019, men ble utsatt til 31. oktober. Slik det ser ut i dag så er ingen avtale for videre samarbeid på plass – til tross for intensive forhandlinger mellom Storbritannias regjering og representanter for EU.

Nesten 3 av 4 (73 prosent) oppgir at deres interesse for å reise til Storbritannia er upåvirket av Brexit. Aldersgruppen 45-59 år oppgir i størst grad (79 prosent) at interessen for å reise til Storbritannia ikke blir påvirket, og menn i denne aldersgruppen lar seg minst påvirke (82 prosent). Bare 8 prosent oppgir at Brexit vil minske deres interesse for å reise til Storbritannia. Menn er mer negativt påvirket enn kvinner (hhv 10 prosent og 6 prosent), og samme gjelder for den yngste målgruppen, 18-29 år, der 13 prosent oppgir minsket interesse for å reise dit. 4 prosent oppgir at Brexit øker interessen for å reise til Storbritannia.

Resultatet fra denne ferske Kantar Sifo undersøkelsen bekreftes av Tickets bookingstatistikk. I 2019 er det riktignok en liten nedgang til Storbritannia totalt (- 5 %) som en følge av færre bestillinger til London, mens bestillingene til andre byer som for eksempel Manchester, Edinburgh og Birmingham øker mye, sammenlignet med samme periode i fjor.

Vil Brexit, Storbritannias exit fra EU, påvirke din interesse for å reise til Storbritannia?

• Ja, min interesse for å reise til Storbritannia vil minske, 8 prosent
  • Ja, min interesse for å reise til Storbritannia vil øke, 4 prosent
  • Nei, min interesse for vil være uforandret, 73 prosent
  • Usikker/vet ikke, 15 prosent

Kilde: Tickets siste Kantar Sifo undersøkelse, gjennomført 19.9. – 8.10.19. Riksrepresentativt utvalg.

Fredrik Selmers vei 6

90594673http://www.ticket.no

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser