Reiselivsnæringen forsterker innsatsen mot matsvinn

NHO Reiseliv går som landets største næringsorganisasjon for reiselivet i gang med et prosjekt mot matsvinn i samarbeid med Matvett. Nå skal matsvinnet på hotell- og restaurantkjøkken kartlegges, og de egentlige årsakene til at svinn oppstår skal finnes. Målet er å komme opp med løsninger og tiltak som virkelig monner for å få bukt med problemet.
På NHOs stand under Arendalsuka fredag, får publikum smake frukt og kyllinggryte laget av ingredienser som er hentet fra et overskuddslager. Fra venstre: Lars Hillestad, sjefskokk ved Bakgården bar og restaurant i Kristiansand, Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett, og Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.

Matproduksjon står for rundt 30% av klimagassutslippene globalt, og 1/3 av maten som produseres i verden kastes. Hvert år kaster vi nordmenn rundt 350 000 tonn mat som kunne ha vært spist. Dette er hverken heldig for miljø eller klima. Dessuten er det mye penger å spare på å kaste mindre mat.

Reiselivet er med på dugnaden

På vegne av restauranter, hoteller og overnattingssteder har derfor NHO Reiseliv engasjert seg i matsvinnproblematikken.

- Det kastes mye mat både i privathusholdninger og i industrien, og det er dessverre ingen grunn til å tro at ikke det samme er tilfelle for hotell- og serveringsbransjen. Nå vil reiselivsnæringen gjøre noe med dette, forteller kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad.

Norske hoteller og restauranter er imidlertid mer miljøbevisste enn noen gang, og mange har allerede fått i stand flere gode tiltak.

- Ved å ta i bruk mindre tallerkener har for eksempel matsvinnet på enkelte hotell gått ned med 20%, sier Habberstad.

Og reiselivsnæringen mener det er enda mer å hente ved å delta i prosjektet.

Pop-up café med retter av overskuddsmat på Arendalsuka

For å markere startskuddet for prosjektet inviterte NHO Reiseliv og Matvett til café, og utstilling av matkastebordet, på NHO-standen under Arendalsuka fredag. Menyen var selvfølgelig basert på råvarer som er hentet fra overskuddslager.

Kjøkkensjef ved Bakgården bar og restaurant i Kristiansand, Lars Hillestad, serverte publikum kyllinggryte laget av ingredienser som var godt innenfor holdbarhetsdato, men som av ulike årsaker ikke kunne selges. For i tillegg til at det er bra for miljøet å kaste mindre mat, har Hillestad erfart hvor viktig det er for å drive smart butikk.

- Da jeg startet som kjøkkensjef, så jeg en hel haug med mat gå i søpla. Det er en veldig dyr måte å drive restaurant på. Vi begynte derfor å ha mer fokus på gjenbruk av ingredienser i menyene slik at det ble mindre risiko for matsvinn.

Nå har han og resten av teamet hans greid å kutte matsvinnet drastisk.

- Vi har innført en rett vi kaller "Sjefsfjøla". Den går ut på at vi blir enige med kundene om hvor mye mat de ønsker, og til hvilken pris. Denne retten er nå noe av det mest populære vi har. Og besparelsen på at vi nå kaster mindre mat er ekstrem stor.

Samarbeid viktig for å finne de beste tiltakene

NHO Reiseliv applauderer tiltaket til Hillestad, og ønsker at flere skal igangsette tiltak for å få redusert matsvinnet.

- Det er helt gull for oss at Lars går foran som et godt eksempel. Som sjefskokk på en restaurant kan han gjøre en stor forskjell, sier Habberstad.

Sammen med flere andre aktører i næringslivet og statlige organer er NHO Reiseliv blitt deleier i matbransjens satsning mot matsvinn, Matvett.

- Sammen skal vi jobbe frem flere ideer som helt konkret kan få oss til å kaste mindre mat, forteller kommunikasjonsdirektøren i NHO Reiseliv.

- Det er flott at reiselivsnæringen nå engasjerer seg i arbeidet med å forebygge og redusere matsvinn. Det er gjennom samarbeid i verdikjeden at vi kan utvikle verktøy og finne de beste tiltakene, sier Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett.

Ragnhild Irene Skaara
kommunikasjonsrådgiver, NHO

Mail: ragnhild.irene.skaara@nho.no

Bilder

Last ned bilde
Sjefskokk ved Bakgården bar og restaurant i Kristiansand, Lars Hillestad, har laget kyllinggryte av råvarer fra et overskuddslager.
Last ned bilde
F. v.: - Nydelig, sier Helge Svein Halvorsen om kyllinggryta han får servert av Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.
Last ned bilde

NHO Reiseliv er den største interesseorganisasjonen for reiselivet i Norge. Organisasjonens over 2600 medlemsbedrifter omsetter for rundt 30 milliarder kroner årlig og har over 55 000 ansatte. Medlemsbedriftene utgjør alt fra de største hotellkjedene til restauranter, destinasjonsselskaper, bilutleiere og opplevelsesbedrifter. NHO Reiseliv har hovedkontor i Oslo, er representert ved NHO´s 15 regionkontorer, og er den eneste landsdekkende interesseorganisasjonen for norske reislivsbedrifter. NHO Reiseliv er den tredje største landsforeningen i NHO målt i antall medlemsbedrifter.