Reiselivsmeldingen er her - gir store muligheter for reiselivet

I dag la næringsminister Monica Mæland frem Reiselivsmeldingen. Hun understreker at reiselivet er viktig for Norge, og meldingen er klar på at bærekraft må ligge til gunn for videre utvikling, og at det må legges til rette for samhandling på tvers av næringer. Dette er helt i tråd med Innovasjon Norges nye retning for reiselivet.

Næringsminister Monica Mæland med blant andre reiselivsdirektør i Innovasjon  Norge Bente Bratland Holm og NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold i Tromsø fredag
Næringsminister Monica Mæland med blant andre reiselivsdirektør i Innovasjon Norge Bente Bratland Holm og NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold i Tromsø fredag

Regjeringens Reiselivsmeldingen ble lagt frem i imponerende omgivelser fra toppen av Fjellheisen i Tromsø. Representanter fra reiselivet var til stede da næringsminister Monica Mæland la frem Regjeringens anbefalinger.

- Vi tar imot meldingen med åpne armer. Dette er et sterkt signal om at Regjeringen mener reiselivet er viktig for Norge, og nå har de gitt næringen rom for nødvendig og visjonær utvikling. Vi gleder oss til å jobbe med hele reiselivet om dette, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm.

Må ta valg for et lønnsomt reiseliv
Reiselivsmeldingen setter særlig søkelys på hvordan man skal øke lønnsomheten innad reiselivet, og hvordan dette må gjøres på en bærekraftig måte. Dette harmoniserer med det som vil prege Innovasjon Norges egen handlingsplan for reiselivet som offentliggjøres 24.april, som i stor grad vil fokusere på å velge riktige reisende fra riktige markeder.

-Reiselivet går så det suser om dagen, og det er nå vi må våge ta valgene som skal styrke norsk reiseliv i konkurransen om internasjonale gjester på en måte som ivaretar norsk natur, folk og kultur på best mulig måte, sier Bratland Holm. Hun understreker at målet i seg selv ikke er mengden turister, men de som er villig til å betale godt for opplevelsene. - Jobben mot et bærekraftig miljø og en bærekraftig økonomi henger sammen, sier hun.

I jakten på de riktige besøkende har Innovasjon Norge sammen med næringen identifisert to områder hvor Norge har stort uutløst potensiale. - Vi må utvide reiselivsbegrepet til mer enn bare ferie og fritid, sier Bratland Holm.  Hun trekker frem opplevelsesintensive møter, incentive og events (MICE) som et godt eksempel. Det internasjonale møtemarkedet har et høyt forbruk og gir store muligheter for sesongutvidelse fordi det organiseres arrangementer hele året.

Kulturturisme er voksende og svært inntektsbringende, men et område hvor Norge per dags dato er lite kjent internasjonalt. -For å nå disse reisende må vi samarbeide bredere enn i dag. Reiselivet må sees i sammenheng med kultur-,landbruk-, og sjømatnæringene for å nevne noen. Derfor er vi veldig glade initiativet for samarbeid mellom kultur og reiseliv som ble presentert i dag, sier Bratland Holm.

Anne Line KaxrudRådgiver PR og kommunikasjon