Reiseforsikring ved naturkatastrofer

Mange er opptatt av situasjonen etter jordskjelvet i Mexico og orkanen Irma som er på vei gjennom Karibia og mot Florida.

Illustrasjonsfoto.

- Reiseforsikringen din dekker evakuering fra de utsatte områdene. Vi dekker også avbestilling av reiser dit ved naturkatastrofer, sier skadesjef i Frende Forsikring, Petter Lassen. Dekning ved naturkatastrofer inngår i standard reiseforsikring, hvor fleksible selskapene er kan variere.

Norges eneste alarmsentral for reisende, Falck Global Assistance (FGA) på Tåsen i Oslo, har allerede hjulpet flere med evakuering.

- Vi rådgir og informerer om evakuering. Vi har hatt stor pågang de siste dagene og har hjulpet flere Frende-kunder som har oppholdt seg i de aktuelle områdene. Torsdag mottok vi 100 flere telefoner enn vanlig. Vi har oppbemannet og er klare til å hjelpe, sier Lene Bjørhei Skyum som er teamleder i FGA.

Jordskjelvet i Mexico ble målt til 8,2 ifølge tsunamivarselsenteret for Stillehavet (PTWC). Skjelvet fant sted 109 kilometer sørvest for El Palmarcito, nær grensen til Guatemala.

Orkanen Irma traff den karibiske øya Barbuda onsdag 6. september og har beveget seg videre gjennom Karibia. Fredag morgen befant den seg nord for Den dominikanske republikk og Haiti. Orkanen er den kraftigste som noen gang er registrert i Atlanterhavet og har retning mot Bahamas og Cuba før den ventes i treffe Florida i USA i helgen.

Frende har ubegrenset forsikringssum for evakuering, hjemtransport og medisinsk behandling.

--

Er du i et av de rammede områdene og trenger hjelp når du alarmsentralen på +47 21 49 24 14.

Illustrasjonsfoto.
Petter Lassen er skadesjef på reise i Frende Forsikring.