Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Reinsdyrkjøtt fra Jotunheimen sikter mot mesterligaen for mat

- Endelig fikk vi en søknad om å ta vare på en av våre fremste nasjonale matskatter, reinsdyrkjøtt. Det var på tide, og nå skal vi jobbe hardt for at tamreinlagene i Jotunheimen, Valdres og Filefjell får det beste juridiske vernet Norge kan gi et matprodukt på reinsdyrkjøttet sitt, sier adm. dir i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.
Fire tamreinlag rundt Jotunheimen søker om Beskyttet geografisk betegnelse på reinsdyrkjøtt. Foto: Lom tamreinlag

Fire tamreinlag rundt Jotunheimen søker i fellesskap om Beskyttet geografisk betegnelse på reinsdyrkjøtt fra Jotunheimen. Betegnelsen "Reinsdyrkjøtt fra Jotunheimen" er et foreløpig navn og endelig navn vil bli bestemt senere. Dette er den første søknaden om å få reinsdyrkjøttgodkjent i destrengeste kvalitetsmerkeordningen for mat og drikke i Norge.

- Reinsdyrkjøtt er en fenomenal råvare, og fortjener absolutt det beste juridiske vernet som finnes for mat. Reinsdyrkjøttet fra Jotunheimen sikter mot samme status som de europeiske velkjente matskattene Serranoskinke, Parmaskinke og Roquefort. Finland har allerede beskyttet tre reinsdyrprodukter, så det er jammen på tide at vi også løfter fram dette for mange eksotiske kjøttet. Så håper vi at dette også vekker konkurranseinstinktet til reineierne i Finnmark og Rørostraktene, for vi tar gjerne i mot flere søknader, sier en glad Sundqvist.

Viktig kvalitetsstempel

Reinsdyra våre beiter i Jotunheimen nasjonalpark og området rundt, og våre fire tamreinslagutgjør samlet sett en betydelig aktør i reindriftsnæringen i Norge. Vi produserer mer enn 200 tonn med kjøtt i året. Få kjenner til næringen vår og vi håper anerkjennelsen med en Beskyttet betegnelse kan bidra til å endre det. Reinkjøtt fra Jotunheimen oppnår et solid kvalitetsstempel på kjøttkvalitet og smak med en Beskyttet betegnelse i ryggen, sier Øystein Opdal, representant fra et av tamreinlagene og prosjektleder for søknaden.

- På lang sikt ønsker vi Reinkjøtt fra Jotunheimensom en etterspurt merkevare. Vi vil selvfølgelig bruke anerkjennelsen og logoen på emballasje, ulike eksponeringsflater i butikk, nettsider etc. Sammen med våre samarbeidspartnere ønsker vi at flere skal verdsette hvilken unik råvare vi har og dermed øke etterspørselen. Litt høyere pris gjør jo heller ingenting – vi snakker tross alt om det definitivt beste kjøttet vi kan oppdrive i Norge, avslutter Opdal.

Om Beskyttede betegnelser

Beskyttede betegnelser er en offentlig merkeordning som sikrer at norske matskatter får den beskyttelsen og anerkjennelse de fortjener. Norge har i dag 29 mat- og drikkeprodukter med Beskyttet betegnelse, og er ledende i Norden. EU har ca 1300 beskyttede produkter med tilsvarende krav om dokumentasjon og sammenheng mellom jordsmonn, klima, tradisjon og håndverk.

Formålet med Beskyttede betegnelser er å skape større matmangfold og økt verdiskaping ved å stimulere til regional og lokal matproduksjon. Merkeordningen skal sikre forbrukeren pålitelig informasjon om produktets geografiske tilhørighet, tradisjon og særegne kvaliteter.

Merkeordingen forvaltes av Mattilsynet i samarbeid med MatmerkMatmerk gir råd og veiledning, samt foretar saksbehandling av søknader og innstilling til Mattilsynet. Mattilsynet fatter den endelige avgjørelsen om søknaden skal godkjennes. Vi kan forvente at vi har en godkjennelse på plass høsten 2020.

Øystein Opdal
Mob: +47 932 13335
Prosjektleder

Tamrein fra Vågå. Foto: Vågå tamreinlag