Klarna

Regnfull juni ga netthandelsrekord!

Del
En svært våt start på sommeren er en av årsakene til at netthandelen i juni ble rekordstor og økte med hele 15 prosent sammenliknet med samme måned i fjor. Likevel oppgir halvparten av alle nordmenn at de handler like mye på nett enten sommerværet er bra eller dårlig.

Ifølge tall fra Meteorologisk Institutt var juni i år den åttende våteste siden målingene startet i 1900.

Ferske tall fra Klarna viser at salgsvolumet i de samme nettbutikkene i juni i år økte med hele 15 prosent sammenliknet med den langt mer solfylte juni i fjor. Antall kjøp økte med nesten åtte prosent.  Det er ny rekord i juni.

- Dårligere sommervær er sannsynligvis en av forklaringene på dette. Samtidig ser vi en økende tendens til at både tilgjengeligheten til nettbutikken på mobil og muligheten til å bestille varer som du først betaler når feriepengene eller skattepengene er inne på konto, gjør at nettshoppingen er økende også når solen skinner, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.

Vestlendingene mest påvirket av været når de netthandler

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all onlinehandel i Norden. I Norge bruker mer enn 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger. I en representativ undersøkelse* de har fått utført fremgår det at nordmenn ikke er så opptatt av om solen skinner eller ikke når de handler på nett.

  • 49 prosent oppgir at de handler like mye om det er fint eller dårlig vær. Bare 5 prosent sier de handler mer om solen skinner ute.
  • Mens bare 1 av 4 nordmenn i de andre regionene i Norge i gjennomsnitt oppgir at de handler mindre om været er fint, er andelen blant vestlendingene hele 36 prosent.

- Været betyr mindre og mindre for folks handlevaner på nett. Det påvirker selvsagt hva vi kjøper, men ikke om vi kjøper. Er det strålende sol dukker det opp andre behov enn om regnet pøser ned, sier Rygg.

Handler mer etter midnatt

Også når på døgnet folk handler endrer seg om sommeren. Mens handletoppen i året ellers er kveldstid, er shoppingen spredd jevnt utover hele døgnet i fellesferieukene.

- Det handles like mye midt på dagen som det gjøres klokken 21 om kvelden. Det er også langt flere enn vanlig som sitter oppe utover sommernatten og gjør sine nettinnkjøp.

Humøret påvirker de unges handlemønster mest

Regnfulle lange dager på hytta eller i båten, kan også gjøre at flere handler på nett, rett og slett fordi de kjeder seg eller koser seg.

Selv om 58 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de ikke ofte handler på nett om de kjeder seg eller for kosens skyld, påvirker dette i større grad de unge nettshopperne.

  • Hele tre av ti 18-29 åringer oppgir at de ofte handler på nett når de kjeder seg.  Det er mer enn dobbelt så stor andel som i befolkningen generelt.
  • 17 prosent av de mellom 30 og 39 år handler ofte på nett når de skal kose seg.  Generelt oppgir en av ti nordmenn at de ofte netthandler for å kose seg.

- Om du handler et produkt i affekt og angrer etterpå, så kan du sende produktet
tilbake hele 14 dager etter du har mottatt varen. Mange butikker tilbyr både fri frakt og fri retur. Det fine med å betale for shoppingen med Klarna, er at du slipper at pengene går ut av kontoen i det du trykker på kjøpsknappen. Det ser vi er noe våre kunder setter pris på. Det må være lov å gjøre et bomkjøp på nett også, uten at det skal binde opp pengene på feriekontoen, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.

* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 15-20. mai gjennomført til sammen 1004 CAWI-intervjuer med personer 18+ år

 

 

Kontakter

Bilder

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye