Regjeringssonderingene: kommentar fra LO-leder Gerd Kristiansen

Jeg registrerer at de fire partiene nå er kommet fram til en avklaring om regjeringssammensetningen. Fortsatt gjenstår det mange avklaringer, og vi vil følge nøye med på hva som kommer ut fra forhandlingene mellom Høyre og FRP.

Fra LOs side er vi uansett regjering fortsatt opptatt av å videreføre det trepartssamarbeidet som har tjent landet svært godt i urolige tider, selv om den nye regjeringen ikke nevner verken fagbevegelsen eller arbeidslivspolitikken i avtalen.

• Regjeringen sier at de skal bygge på handlingsregelen, det er i utgangspunktet positivt.  Vi registrerer imidlertid at Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for et offentlig utvalg som skal se på forholdet mellom drift og investeringer. Det er jo med dette Fremskrittspartiet har argumentert mot handlingsregelen, og tatt til orde for å holde store investeringer utenom.  Det blir uansett svært krevende å holde regelen med de store løfter om både skattelette og infrastruktur som ligger her. Der dessverre fortsatt grunn til å være på vakt når det gjelder en overordnet ansvarlig politikk.
  • Arbeidslivet er fraværende i avtalen. Foreløpig tolker vi det som at det ikke vil komme forslag om store endringer på området, selv om det hadde vært på sin plass å nevne både betydningen av det organiserte arbeidsliv og arbeidstakernes rettigheter.
  • At "det skal lønne seg å jobbe", gjelder jo allerede. LO vil følge med, og skal si fra når det går på bekostning av trygghet og rettferdig fordeling. Det snakkes om en økt aktivitetsplikt, igjen er det uklart hva det betyr i praksis. Det får vi komme tilbake til.
  • Vi er svært skuffet over at det er satt bom for konsekvensutredning av Lofoten, Vesterålen og Senja. Det er svært beklagelig at denne landsdelen ikke får samme mulighet som resten av landet til å kartlegge og ta i bruk sine naturressurser.
  • Kommuneøkonomien som sådan er ikke berørt i avtalen. Det er ganske oppsiktsvekkende, i stedet varsles det en strukturreform. LO vil minne om at det er i kommunene det meste av velferden skapes, og håper dette ikke er et signal om at kommuneøkonomien igjen skal ofres for å gi rom til skattekutt, slik det skjedde under den forrige borgerlige regjeringen.
  • LO registrerer at det varsles mer stykkpris i sykehusene og helsevesenet, og at det skal legges til rette for mer privatisering av enkeltfunksjoner i staten og sykehusene gjennom såkalt "nøytral moms". Vi frykter det vil gå ut over både kvaliteten og lønns, arbeids og pensjonsvilkår for de som jobber der.
  • Det statlige eierskapet og en aktiv næringspolitikk har man heller ikke funnet plass til. Det er viktig for LO.

Trine K. Holden
Informasjonssekretær