Regjeringserklæringen: 105 kommuner må senke eiendomsskattesatsen, viser tall fra Huseierne.

- Løftene i regjeringserklæringen er et nytt skritt i riktig retning, men på vegne av landets boligeiere hadde vi ønsket at den urettferdige og usosiale eiendomsskatten ble avviklet helt, sier Morten A. Meyer, generalsekretær i Huseiernes Landsforbund. Tall fra Huseierne viser at 105 kommuner må senke eiendomsskattesatsen.

Morten A. Meyer, generalsekretær i Huseiernes landsforbund. Foto: Christiane Y. Vibe/Huseierne.

I forbindelse med regjeringserklæringen som er fremlagt har generalsekretær Morten A. Meyer i Huseiernes Landsforbund følgende kommentarer:

- Løftene i regjeringserklæringen er et nytt skritt i riktig retning, men på vegne av landets boligeiere hadde vi ønsket at den urettferdige og usosiale eiendomsskatten ble avviklet helt. Eiendomsskatten bryter med prinsippet om å yte etter evne fordi den ikke tar hensyn til hvor mye folk har i gjeld, inntekt eller betalingsevne, sier Morten A. Meyer i Huseiernes Landsforbund.

- Det er bra at kommunenes mulighet til å kreve inn eiendomsskatt reduseres ved å sette ned maksimal eiendomsskattesats med minimum 1 promille for boliger og fritidsboliger. Det betyr at boligeiere i rundt 105 kommuner får kutt i eiendomsskattesatsen fra dagens satser.

- Men vi må ikke glemme at det likevel er mange i de andre kommunene som kan risikere at eiendomsskatten fortsatt blir satt opp, sier Meyer.

Huseiernes Landsforbund har analysert KOSTRA-tallene fra SSB, og ut fra 2018-tallene er det 105 kommuner som må redusere eiendomsskattesatsen fra 2018-satsene for å komme ned til 4 promille i eiendomsskattesats.

Over halvparten av disse må ta første skritt i 2020 når satsene skal reduseres fra 7 til 5 promille, slik vedtatt i statsbudsjettet for 2019.

I 2018 er det 290 kommuner som har eiendomsskatt på bolig, viser tallene Huseierne har analysert.

Det vil for en del kommuner likevel være muligheter for å heve eiendomsskatten, til tross for at satsen settes ned.

- Dette kan skje gjennom å retaksere boligene eller fjerne eventuelle bunnfradrag, forteller Morten Andreas Meyer.

Huseiernes Landsforbund er en landsomfattende forbrukerorganisasjon for norske boligeiere. Våre 225.000 medlemmer bor i hus, leiligheter, sameier, borettslag og gårdeiere. Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk, byggteknisk og økonomisk rådgivning til medlemmene.