Regjeringens innstrammingsforslag til direkte hinder for integrering

5.4.2016 13:02 | Norsk Folkehjelp

Forslagene til innstramminger i asylpolitikken vil plassere mennesker med beskyttelsesbehov i usikkerhet over lang tid. Det vil hindre integreringen.

Norsk Folkehjelp er skuffet over at Regjeringen ikke i større grad har tatt til seg innspillene som har kommet fra fagfolk og eksperter i høringen av deres forslag til innstramminger i asylpolitikken.

– Sylvi Listhaug har ikke lyttet. De ørsmå endringene hun presenterer i dag kan ikke kalles justeringer. Vi setter vår lit til de andre partiene på Stortinget om å vise ansvar og ikke la dette forslaget gå gjennom, sier leder for flyktning- og integreringsenheten i Norsk Folkehjelp, Tom Hjertholm.

Står fast på strengere krav til familiegjenforening

Regjeringen vil stramme inn kravene for familiegjenforening i en slik grad at asylsøkere i praksis blir skilt fra familien sin i mange år. Norsk Folkehjelp driver asylmottak og møter hver dag mennesker som har risikert alt for å sikre familien et liv i trygghet.

– Våre mottaksansatte ser at bekymring for familien som er igjen i krigen eller i en flyktningleir kan overskygge alt annet. Beboerne får problemer med å delta i aktivitetstilbud og konsentrere seg om norskopplæring. Det å leve med bekymring for familien i årevis er ikke en gulrot for å lære norsk og komme i arbeid slik Listhaug påstår, men oppskriften på psykiske problemer og dårlig integrering, sier Hjertholm.

Norsk Folkehjelp frykter dessuten at strengere krav til familiegjenforening vil føre til at flere kvinner og barn legger ut på den farlige reisen over Middelhavet.

Mindreårige får livet satt på vent

Regjeringen foreslår at enslige mindreårige asylsøkere bare skal få midlertidig opphold frem til de er 18 år, for så å vurderes på nytt.

– Enslige mindreårige asylsøkere er en spesielt sårbar gruppe. De trenger forutsigbarhet og trygge rammer, noe regjeringens forslag om midlertidig opphold vil ta fra dem. Det å leve i uvisshet på den måten er skadelig for barna og kan gi depresjoner og andre psykiske plager, sier Hjertholm.

Til hinder for integrering

Forslagene til innstramminger i asylpolitikken vil gå på direkte bekostning av god integrering, og det er vanskelig å se hvordan Regjeringen skal kunne veie opp for disse endringene i integreringsmeldingen som skal komme i mai.

– Realiteten er at mange av asylsøkerne som har kommet til Norge har behov for beskyttelse og skal være her i lang tid. Innstrammingsforslagene som har blitt lagt fram i dag vil gå direkte på bekostning av deres integrering. Forslagene er skremselstaktikk laget for at færrest mulig skal komme til Norge, ikke for å ivareta mennesker på flukt, sier Hjertholm.

Tom HjertholmEnhetsleder flyktning og integrering