Avinor Flysikring AS

Regjeringens eiermelding om Avinor: Mer konkurransedyktig og mer effektive lufthavner

Stortingsmeldingen "Verksemda til Avinor", ble lagt fram for Stortinget onsdag.

I eiermeldingen presenterer Samferdselsdepartementet Avinor sine planer og strategier for årene framover, og departementet sine vurderinger av Avinor sine planer og politikken for eierstyringen av selskapet.

- Vi får gode tilbakemeldinger på arbeidet vårt, ikke minst på arbeidet med sikkerhet og innsatsen for å redusere de belastningene luftfarten påfører miljøet, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

I eiermeldingen er regjeringen tydelig på at den har til hensikt å skille ut Avinor Flysikring fra Avinor: «Regjeringen vil sette i gang en prosess fram mot neste eiermelding med sikte på å skille ut Avinor Flysikring som eget selskap».

- Avinor Flysikring AS er allerede etablert som heleid datterselskap i konsernet. Vi avventer nå en dialog med departementet for videre prosess, sier Dag Falk-Petersen.

- Framover vil vi være opptatt av gode prosesser med de ansatte, styret og eier for å etablere selskapet i henhold til den plan departementet legger til grunn. Vi har lagt et godt grunnlag for etablering av et selvstendig selskap som kan fortsette konkurransen i det norske og internasjonale flysikringsmarkedet. De siste årene er kostnadene betydelig redusert og vi vil videreføre dette arbeidet for å møte konkurransen, sier konsernsjefen.

Les mer på Samferdselsdepartementets nettsider.

Kristian Løksa, pressekontakt
Kommunikasjonssjef Avinor-konsernet
kristian.loksa@avinor.no

Om Avinor Flysikring AS

Avinor Flysikring AS
2061 Gardermoen

67 03 00 00https://avinor.no/flysikring/

Dette presserommet vil om kort tid bli avviklet.

Innholdet i dette presserommet er flyttet over til presserommet til Avinor https://kommunikasjon.ntb.no/presserom/avinor

Følg pressemeldinger fra Avinor Flysikring AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor Flysikring AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor Flysikring AS

Avinor Flysikring og Frequentis er vinnere av internasjonalt anerkjent pris12.2.2021 11:25:08 CET | Pressemelding

Bransjemediet Air Traffic Management Magazine har tildelt Avinor Flysikring og Frequentis den prestisjetunge prisen Air Traffic Management Award 2020 i kategorien “ATM/UTM Integration” for måten selskapene sammen har klart å integrere droner i norsk luftrom. Juryen anerkjenner måten selskapene har oppnådd bedre situasjonsforståelse for dronetrafikken i luftrommet, samt en mer effektiv kommunikasjon mellom dronebrukere og flygeledere i kontrolltårn ved lufthavner.