Samferdselsdepartementet

Regjeringen vil endre foreslått EU-krav for å skjerme norske nummeropplysningstjenester

Del

- Vi har velfungerende nummeropplysningstjenester i Norge. Regjeringen vil derfor arbeide for å endre Europakommisjonens forslag om at personer aktivt må gi samtykke til å stå oppført i databasene til nummeropplysningstjenestene. Vi vil ha muligheten til å beholde dagens system, der personer i utgangspunktet må reservere seg for ikke å bli oppført i databasene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I sitt forslag til ny kommunikasjonsvernforordning (e-Privacy) går Europakommisjonen inn for at alle personer aktivt må samtykke til å stå oppført i en database – for eksempel hos en nummeropplysningstjeneste. Gjeldende system i Norge er motsatt. Med mindre man reserverer seg, blir man i utgangspunktet oppført i en nummeropplysningsbase.

Større nasjonal handlingsrom
Norge ønsker å endre Europakommisjonens forslag, slik at det nasjonale handlingsrommet blir større. Dette vil åpne for at det enkelte land selv kan velge mellom aktivt samtykke og reservasjonsrett for registrering av personer i nummeropplysningsdatabaser.  

 - Personer som ønsker å reservere seg mot å være del av opplysningsdatabaser i Norge, kan gjøre dette gjennom en enkelt henvendelse til sin mobilselskap. Dette systemet har fungert godt, også i personvernsammenheng, og bør videreføres, sier samferdselsministeren.

Europakommisjonens forslag
Europakommisjonen fremmet i januar i år forslag til ny kommunikasjonsvern-forordning (e-Privacy), som en del av EU-kommisjonens pakke for dataøkonomien - om hvordan man kan styrke dataøkonomien i Europa. Forslaget er nå til behandling i Rådet og Europaparlamentet og skal erstatte gjeldende kommunikasjonsverndirektiv (2002/58/EC).

Målet med revisjonen er å sikre en effektiv og god beskyttelse av konfidensialitet for elektronisk kommunikasjon, oppdatere reglene i tråd med den markedsmessige og teknologiske utviklingen. Forordningen skal tilpasses regelverket til ny personvernforordning (GDPR), som trer i kraft i mai 2018.


For flere opplysninger – se:

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Bane NORs innspill til handlingsprogram for jernbanesektoren19.2.2018 13:50Pressemelding

- Regjeringen satser stort på å styrke jernbanen. Jernbanebudsjettet er i 2018 over 50 prosent høyere enn i 2013. I Nasjonal transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt høy vekst og store ambisjoner om å utvikle jernbanen som attraktiv transportløsning inn i fremtiden. Mitt mål i NTP-perioden er at vi passerer over 100 millioner reisende med jernbanen. Da må vi få både økt avgangsfrekvens, større kapasitet på togmateriell og en bedre infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Byvekstavtaler: Startskudd for spleiselag som kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag14.2.2018 13:24Pressemelding

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 20198.2.2018 12:31Pressemelding

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom