Regjeringen valgte fornuften

Regjeringen ved Siv Jensen sier i dagens VG at det ikke vil komme bilavgiftsøkninger i 2019 budsjettet. I realiteten utsettes WLTP justeringen til 2020 budsjettet, og man fortsetter med NEDC 2.0 i 2019. Fornuften seiret, alternativet kunne vært svært dramatisk.

"Meldingen kom ikke et sekund for tidlig, men den kom. Og det er det viktigste! Vi er svært tilfredse med denne løsningen. Slik vi ser det var en videreføring av omregningen til 2020 eneste farbare vei, og vi er glade for at også regjeringen ser dette. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette kunne vært at nybilsalget hadde stupt, tusenvis hadde mistet jobben, CO2 utslippene gått opp, sier Stig Morten Nilsen adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Til VG sier Siv Jensen at forutsetningen har vært et nøytralt opplegg, og avgiftene samlet ikke skulle øke. Men på grunn av usikkerheten nå, mener regjeringen at det er nødvendig å tråkke på bremsen, slik at man får tid til å sikre en sømløs og udramatisk overgang fra gammel til ny målemetode.

"Etter å ha jobbet intensivt med denne saken i godt over ett år er det utrolig deilig å ha nådd frem med våre bekymringer. Det har vært lagt ned utrolig mye arbeid, og samarbeidet med BIL og NAF har gitt oss slagkraft. Dette er rett og slett en stor politisk seier for bilbransjen og våre kunder. Kanskje den største politiske seieren i NBFs historie", sier Nilsen.

Vi må ta noen små forbehold ettersom regjeringen ikke har flertall på Stortinget. Det skal fortsatt forhandles om statsbudsjettet på Stortinget.

" Vi har jobbet svært bredt mot alle partier, så vi velger å være optimistiske. Signalene vi har fått fra andre partier er at dette vil gå igjennom", sier Nilsen.

For mer informasjon, kontakt:

Stig Morten Nilsen, adm. dir i Norges Bilbransjeforbund
smn@nbf.no

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund
es@nbf.no

NBF har hovedkontor i Oslo, og er representert over hele landet gjennom 21 lokalforeninger.

Statsbudsjettet 2019: Inntektene fra bilavgiftene vil kollapse8.10.2018 12:30Pressemelding

(Oslo 8. oktober 2018) Regjeringen foreslår i sitt statsbudsjett å ikke gjøre endringer i bilavgiftene for personbiler. Det er et viktig bidrag for å få ned utslippene fra bilparken på kort sikt. Men regjeringen kan ikke lenger utsette arbeidet med å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem. Støtte til elbiler alene summerer regjeringen opp til at utgjør over 8 milliarder kroner i tapte inntekter bare i 2018 – det blir mer i 2019 og enda mer i 2020.

GROVE OG ALVORLIGE LØFTEBRUDD I STATSBUDSJETTET12.10.2017 12:04Pressemelding