Regjeringen svikter 700 norske sjøfolk

Regjeringen lar rederiet Color Line flagge om de to Kiel-fergene til Norsk internasjonalt skipsregister (NIS).

Dermed kan norske sjøfolk bli erstattet av rimeligere utenlandske ansatte. Dette kan koste nær 700 sjøfolk jobben.

– Regjeringen gir nå Color Line muligheten til å kvitte seg med 700 sjøfolk på norske lønninger, og erstatte dem med mannskap på lønnsnivåer man ikke kan leve for i Norge, slår LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik fast.

– Det er trist og oppsiktsvekkende at regjeringen legger til rette for å legge ned mange norske arbeidsplasser. Det er også et faktum at endringene er helt unødvendige. Color Line har konkurransedyktige rammevilkår i dag, og leverer svært gode resultater med norske ansatte, legger Hessen Følsvik til.

De ansatte har bidratt aktivt til at selskapet gjør det godt i konkurransen om passasjerene.

– Det burde ikke være regjeringens oppgave å tilrettelegge for dumping av lønns- og arbeidsvilkår, mener LOs nestleder.

For ytterligere spørsmål, kontakt kommunikasjonsrådgiver Bjørn Erik Dahl, mobil 971 96 754.

Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største lønnstakerorganisasjon. Over 920 000 medlemmer er organisert i fagforbund som er tilsluttet LO. Av de LO-organiserte er 50 prosent kvinner.