Regjeringen reviderte strategi mot arbeidslivskriminalitet: Større marked for de seriøse.

– BNL er fornøyd med at regjeringen har løftet bygge- og anleggsnæringen høyt opp i strategien, men nå må tempo og vilje til å følge opp bli tydeligere, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.
Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

Det er mange ulike prosesser som pågår som har stor betydning for både bedrifter og kjøpere av tjenester fra byggenæringen. BNL er utålmodig både når det gjelder godkjenningsordningsordninger for bedriftene i byggenæringen og tiltak i privatmarkedet.

– BNL mener vi må få på plass Forbrukerportalen for håndverkstjenester og tiltak som "Tett på" må gjøres landsdekkende. Ikke minst haster en ny Sentral godkjenning i samarbeid med partene, sier Jon Sandnes.

Regjeringen vil utrede om forbrukere kan og bør gis tilgang til sanntidsdata fra offentlige registre gjennom eBevis.

– Dette er en ordning som vi har høye forventinger til. Forbrukerne bør få tilgang på dette for å lettere finne frem til seriøse bedrifter, sier Jon Sandnes.

Det er positivt at kontroll med HMS-kort er styrket, men HMS-kortet må forbedres og arbeidet med id-kort må økes.

BNL mener at tilsyn og kontroll er avgjørende for at regelverket skal følges av alle.

– Tilsyn må være målrettet og risikobasert og sanksjonene må være raske. Myndighetene må ikke løpe etter de kriminelle, men stoppe de å komme inn i markedet, sier Jon Sandnes videre.

BNL mener det er svært viktig å stille strengere krav til oppdragsgivere og leverandører. Det offentlige anskaffer for ca. 500 mrd. kr i året. Denne innkjøpsmakten kan og må brukes til å bekjempe arbeidslivskriminalitet.

– Åpenhet i offentlige innkjøp er viktig. BNL ønsker at det innføres en enkel kunngjøringsplikt i et Lille-Doffin for små anskaffelser. For at kunngjøringene skal nå flest mulig leverandører i markedet, bør kunngjøringsplikten være digital og ligge til samme nettsted. Det vil bidra til å øke markedet for seriøse bedrifter, avslutter Sandnes.

Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.