Regjeringen leverer på anleggsmoms

Regjeringen satte av 100 ekstra millioner kroner til kompensasjon for kostnader knyttet til moms ved bygging av idrettsanlegg i revidert budsjett i dag. Det var svært velkomment og gledelig.
Idrettspresident Tom Tvedt er fornøyd med ekstrabevilgningen fra regjeringen på 100 mill til anleggsmoms. Foto: Geir Owe Fredheim

– Nå er det mange idrettslagsledere som kan sove litt lettere om nettene, sier idrettspresident Tom Tvedt.  – Vi vet at det har vært ekstra stor usikkerhet i år fordi spriket mellom beløpet i budsjettet og den reelle kostnaden har vært mye større enn vanlig. Idrettslagene bygger anlegg som aldri før. Derfor er dette forslaget svært viktig med tanke på forutsigbarheten for idrettslagene våre som bygger idrettsanlegg.

– Vi er enige med kulturministeren i at 100 millioner sannsynligvis er tilstrekkelig til å gi en reell full kompensasjon for moms ved bygging av anlegg, selv om søknadsbeløpet er 122 millioner kroner.  Erfaring viser at det blir en viss reduksjon i summen, konkluderer Tvedt.

Det er nesten 500 idrettslag som venter på å få sine utgifter til merverdiavgift kompensert i år.  Idrettsforbundet synes det er gledelig at regjeringen ønsker å gi full kompensasjon, og også i år lukker gapet mellom det som ble avsatt i budsjettet høsten 2017 og det reelle behovet.

– Skulle det vise seg at økningen på 100 millioner ikke dekker behovet fullt ut, har vi tro på at regjeringen vil finne en løsning i salderingen av budsjettet før jul, avslutter Tvedt.