Regjeringen bagatelliserer reiselivets problemer

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at norsk reiseliv ikke forventer normalt aktivitetsnivå før mot slutten av 2021.

- Virke opplever at regjeringen ikke tar norsk reiselivsnæring nok på alvor. Senest i dag, fredag, sier næringsminister Nybø i en pressemelding at man ser lys i enden av tunnelen – men den tunnelen er lang og bratt. Det er fortsatt ikke kommet noen løsning for bedrifter som tjener penger kun i noen sesonger av året – ordningen er begrenset til de som driver utendørsaktivitet! Pakkereisebedriftene ser overhodet ikke noe lys i tunnelen, bare et sort hull, sier Ivar Horneland Kristensen.

Mens mange deler av samfunnet begynner å åpne opp, så viser Virkes medlemsundersøkelse at 9 av 10 reiselivsaktører har permitterte fortsatt, og at andelen permitterte av de ansatte er på 66 prosent. Før sommerferien, og det som normalt ville vært høysesong står for døra er det bare 1 av 10 som vurderer å ta ansatte tilbake i jobb.

- Vi står foran en sommer med stengte grenser til store deler av verden, smittevernsbegrensninger, og nordmenn rapporterer at de skal bruke rekordlave summer på ferien. Mange av våre medlemmer melder om null bookinger og null inntekter – det vil de lide av langt fremover i tid – de som overlever dette, sier Kristensen.

Virke-sjefen etterlyser større fokus på de fremtidsrettede næringene fra regjeringen:

- I stedet for å fokusere på fremtidens arbeidsplasser, og handels og tjenestenæringen der 8 av 10 jobber, går de politiske diskusjonene om å redde oljenæring og industrien. Regjeringen kommuniserte ved fremleggelsen av RNB 2 at de vil satse på privat vekst, men de glemmer helt reiselivsnæringen som representerer over 170 000 arbeidsplasser, gründervirksomhet, fremtidsrettede konsepter og familiebedrifter, sier Kristensen.

Kontaktpersoner:

Vebjørn Varlid,
Kommunikasjonsrådgiver,
tlf. 992 28 523
Epost: vebjorn.varlid@virke.no

Henrik Ibsens gate 90

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke