Regjerende EM-vinnere til årets taekwondo-NM

Årets NM i taekwondo går av stabelen i Jessheim Is- og flerbrukshall 18. november. Over 240 utøvere deltar på årets NM. Tre av disse har i løpet av året tatt historiske medaljer i EM, og det forventes store idrettsprestasjoner både fra disse og andre i løpet av arrangementet.
Taekwondo bilde

Kristian Storsul Borgen, Nina Bansal og Joachim Wien skal alle delta på årets taekwondo-NM kommende helg. Bansal og Wien er etablerte stjerner med lange merittlister, mens unge Kristian Storsul Borgen fikk sitt internasjonale gjennombrudd med bronse i kadett-EM tidligere denne høsten.

Historiske medaljevinnere

Frem til i år hadde Norge har aldri tidligere vunnet individuelle gullmedaljer i taekwondo-EM. Nina Bansal (31) fra Tveita Taekwondo og Joachim Wien (24) fra Elvebyen Taekwondo Klubb ble dermed historiske når de begge gikk helt til topps i sine individuelle klasser under EM i Rhodos i mai.

I tillegg til Wien og Bansal har også talentet Kristian Storsul Borgen (14) fra Nesodden Taekwondo Klubb EM-medalje på merittlisten når han skal konkurrere på Jessheim denne helgen. I oktober ble kadett-EM arrangert i Budapest, og Storsul Borgen tok her Norges første medalje på herresiden i et kadett-EM.

– Vi er svært glade for at mange av våre norske utøvere har prestert i internasjonal sammenheng i løpet av 2017, og ser frem til å se flere av dem i aksjon på Jessheim denne helgen. Med over 240 konkurrerende utøvere vil alle besøkende få en utmerket mulighet til å oppleve store idrettsprestasjoner på nært hold, og vi gleder oss til å ønske deltakere, dommere og publikum velkommen til NM, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund

Kvinneløft og prestisjefulle priser

Også leder av taekwondo-seksjonen i Norges Kampsportforbund, Knut Olav Brecke, ser frem til arrangementet.

– I år feirer Norge 40 års medlemskap i World Taekwondo, det internasjonale taekwondoforbundet med olympisk forankring. Mange av våre utøvere drømmer om å delta i OL, og jobber knallhardt opp mot denne drømmen. Det jobbes derfor målrettet i Norges Kampsportforbund for å realisere disse drømmene, og å kvalifisere utøvere til OL i Tokyo i 2020, sier Brecke.

Det ventes også besøk fra ambassaden på arrangementet.

Ambassadøren for Sør-Korea, Park Hae-yun, vil være tilstede på NM og dele ut den prestisjetunge prisen Ambassadørens Pokal til beste kvinne og beste mann i juniorklassene. Det skal også deles ut pris til beste klubb innen både kamp og mønster

Under årets NM vil det også være ekstra fokus på kvinnene.

– Seksjonsstyret for taekwondo har vedtatt at klubber med mer enn to kvinnelige deltakere i NM konkurrerer om en premie på 10.000,- kr. Premien går til klubben med forholdsmessig flest kvinnelige deltakere. Hensikten med å dele ut premien er å bidra til et varig løft for kvinnene, og vi gleder oss stort til å dele ut premien, forklarer Brecke.

Alt av praktisk informasjon rundt årets NM finner du HER.

Taekwondo bilde