Reflekstellingene fra Trygg Trafikk: Refleksbruken øker

Refleksbruken i Norge fortsetter å øke, Det viser Trygg Trafikks årlige reflekstelling. Men fortsatt dropper mer enn halvparten refleksen. Oslo-folk er nok en gang dårligst i klassen.

Reflekstellingene for 2018 viser at andelen nordmenn som bruker refleks nå er oppe i 44 prosent. Det er en liten økning fra året før da tallet var 40 prosent. Trygg Trafikk karakteriserer utviklingen som treg, men positiv.

– Vi ser en svak, men jevn økning for hvert år. Hvis vi ser på de siste femten årene har økningen vært formidabel: fra bare 11 prosent i 2003 til dagens 44 prosent. Det er gledelig at stadig flere forstår at det å bruke refleks er det beste du som fotgjenger kan gjøre for å synes i mørket, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.

Men hun legger til at det er langt fra godt nok.

– Det betyr samtidig at godt over halvparten – 56 prosent – dropper refleksen. Det liker vi dårlig. Derfor håper vi å komme over 50 prosent norske refleksbrukere i år.

– Ikke la deg lure av gatelys!

Også i år viser tellingene at vi er flinkest til å bruke refleks langs landeveien, og det er også der den største økningen er.  2018-tallene viser nemlig at 54 prosent av alle nordmenn bruker refleks langs landeveien, mot 47 prosent i 2017.

I sentrumsgater er situasjonen en ganske annen. Bare 33 prosent bruker nemlig refleks i byen. Hansen advarer folk mot å tro at gatelys er en garanti for å blir sett.

– Det er en feilslutning å tro at du er synlig i gatelys. Sannheten er tvert i mot at lys fra gater, butikker og trafikk stjeler så mye oppmerksomhet at du som fotgjenger i praksis blir nærmest usynlig. En undersøkelse vi gjennomførte i 2018 i samarbeid med SpareBank 1 viste faktisk at 8 av 10 synes det er vanskelig å oppdage fotgjengere i mørket selv der det er gatelys, forklarer Hansen.

Oslo fortsatt dårligst i klassen

Også i år skiller Oslo-folk seg ut som de dårligste refleksbrukerne med en andel på kun 22 prosent. Det er faktisk en negativ utvikling fra 29 prosent i 2017. Best ut kommer Nordland med hele 67 prosent, tett fulgt av Finnmark med 61 prosent.

– Oslo-folk har all grunn til å skjerpe seg. Husk at refleksen er akkurat like viktig i Oslo sentrum som den er langs landeveien i Nordland, avslutter Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

Om Trygg Trafikks reflekstelling

Trygg trafikk har gjennomført over 25 000 tellinger av refleksbruk i alle norske fylker, med over 1000 tellinger per fylke i november-desember 2018. Kartlegging er gjennomført i samarbeid med Ipsos og er den eneste av sitt slag her til lands.