Redningsskøytene trygger jula på sjøen

Redningsselskapet ber båtfolket være forsiktige på sjøen i vinter. 50 redningsskøyter fra nord til sør i Norge er i beredskap hele jula. Skal du bruke båten i desember bør du ta dine forholdsregler.
PÅ VAKT: Redningsskøyta Stormbull er en av 50 redningsskøyter som er i beredskap i jula. Foto: Redningsselskapet

– Vi synes det er flott at stadig flere bruker sjøen og kysten vår året rundt. Samtidig er det viktig å ta en ekstra sikkerhetssjekk og være forsiktig nå som det er kaldt i vannet og været er ustabilt, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind.

På denne tida av året hjelper Redningsselskapet flest fiskere, men også fritidsbåter og kajakkpadlere trenger assistanse. Folk blir overrasket av dårlig vær, går på grunn, får tau i propellen, motorstopp eller grunnstøter hele året, selv om antallet er kraftig redusert. Forskjellen på å havne i sjøen i desember og juli er stor, da temperaturen i vannet nå fort gir kritiske konsekvenser.

Nedkjøling går raskt
Den vanligste dødsårsaken forbundet med bruk av fritidsbåt er fall over bord.  36 mennesker druknet fra fritidsbåt i 2015.

Ramler du over bord på denne tiden av året, er det viktig at du kommer deg opp i båten igjen eller få varslet om du ikke klarer det. Kroppen vår tåler dårlig å bli nedkjølt. Reduseres kjernetemperaturen i kroppen med 3-4 grader, klarer du ikke lenger å ta vare på deg selv. Synker kroppstemperaturen med 6-7 grader, er det fare for ditt liv. I vanntemperaturer på 5 – 15̊ grader kan du overleve i mellom 45 minutter og fire timer, avhengig av omstendighetene. En person som har vært under iskaldt vann i flere minutter kan allikevel overleve, da hjernen blir nedkjølt og sykehusene har avansert utstyr for å varme opp personer med hypotermi.

For å unngå å falle over bord, kommer du langt med sunn fornuft, sikkerhetsline, droppe alkoholen og ved å konsentrere deg når du står eller går om bord i en båt. Redningsvest/flyteplagg er en selvfølge. Muskulaturen svikter fort i kaldt vann, og da orker du ikke å holde deg flytende lenge.

Beredskap i jula
Redningsskøytene er i vanlig beredskap gjennom julehøytida. 25 av de 50 redningsskøytene har fast ansatt mannskap, som bor om bord eller i umiddelbar nærhet til redningsskøyta. De siste 25 redningsskøytene bemannes av til sammen 1 200 frivillige fra Redningsselskapets sjøredningskorps. Hittil i år har redningsskøytene hjulpet 14 873 mennesker på sjøen.

Hva gjør du om ulykken er ute:

• Hold deg ved båten
  • Finn noe å flyte på
  • Varsle (VHF, mobil i vanntett pose, nødpeilesender, AIS-sender)
  • Har du klær som kan tettes bedre ved armer, bein og hals: Gjør det!
  • Ligg i fosterstilling for å avgi minst mulig varme

10 gode råd for en tryggere båtvinter:

Disse rådene gjelder i hovedsak for de med åpen båt, men noen er generelle også. Fordi om du har stor innelukket båt er det jo mange som erfaringsmessig bruker disse til uteaktiviteter som fiske på høsten og vinteren.

1) Bruk vest med kraftige farger og refleks. Oppblåsbare vester har gul eller orange lunge.

Ta på varme klær som isolerer, og som kan holde vannet borte fra kroppen en stund. Bruk helst flytedrakt eller tørrdrakt med vest i tillegg.

2) Ha bærbar VHF som er vanntett og mobil i vanntett pose lett tilgjengelig. Kystradioen og andre som ferdes på havet hører deg døgnet rundt hele året. Har du ikke VHF, så ønsk deg dette til jul eller bursdag. VHF-kurs kan du ta på nett.

3) Gode kart både elektroniske og på papir er gode å ha. Meld fra til kjente hvor du har tenkt deg, og vis dem gjerne dette i et kart.

4) Skaff deg gjerne en personlig nødpeilesender til å feste på vest eller klær. Vest med en liten lykt som aktiveres i kontakt med vann er også bra.

5) La motoren kjøre seg varm før du reiser ut. Sjekk vannfilter og drivstofftilførsel for is-propper eller kondens.Ta med ekstra drivstoff. Skulle du gå tom er det langt mellom bensinstasjonene i vintersesongen.

6) Husk at på vinteren kan dekket i/på en båt være farlig glatt. Bruk dødmannsknapp!

7) Det er korte dager i størstedelen av landet nå om vinteren, sjekk derfor at alle lanterner virker som de skal. Ta med en lommelykt som reserve hvis noe skulle skje. Det finnes mange gode vanntette lykter på markedet.

8) På større båter er det viktig å sjekke skroggjennomføringer for ising som kan påvirke ventiler. En liten lunk/ovnsvakt i salong og motorrommet hjelper på hyggen og gjør motoren mer samarbeidsvillig.

9) Sjekk selvlensere med jevne mellomrom for is-propper og løvverk som tetter. Skulle du få sjø om bord kan det være for seint å begynne stakejobben.

10) Liten eller stor båt. Skulle noe skje er det viktig at du har nok strøm. Batterier lader ut mye fortere i kulda, og mørket gjør behovet  for gode reserver viktig.  Sørg for toppladede batteri(er), eller ta med en startbooster. Disse har ofte både innebygd lys, uttak til lading, og fungerer som et ekstra startbatteri i nødstilfeller.

Overlevelsestemperatur i timer

Uten redningsvest (Flyter med hodet av og til under vann)

Med redningsvest (Svømmer)

Ved 5 grader: 45 minutter
Ved 10 grader: 1 time
Ved 15 grader: 1,5 time

Ved 5 grader: 1 time
Ved 10 grader: 1,5 time
Ved 15 grader: 2 timer

Trår vannet med hodet over vann:

I fosterstilling/kameratstilling:

Ved 5 grader: 1 time
Ved 10 grader: 1,5 time
Ved 15 grader: 2 timer

Ved 5 grader: 2 timer
Ved 10 grader: 3 timer
Ved 15 grader: 4 timer

Priv. til red.: Ta gjerne kontakt med din lokale redningsskøyte for å få lokale tips eller ta et besøk om bord i løpet av romjula. Redningsselskapets pressevakt hjelper deg gjerne: Tlf 911 07 777.

Redningsselskapets pressevakt: 911 07 777

Redningsskøyta "Horn Flyer" ute på isen ved Stavern. FOTO: Snorre Jøllanger

• Redningsselskapets visjon er «Ingen skal drukne»
  • Hvert år hjelper Redningsselskapets 50 redningsskøyter rundt 14 000 mennesker på sjøen