Redningsskøyta forlater Middelhavet

Etter to år i Middelhavet seiler redningsskøyta RS «Peter Henry von Koss» denne uken sin siste patrulje i farvannet mellom Hellas og Tyrkia.
Skipper Lars Solvik satt ved roret da redningsskøyta kom til Middelhavet i juli 2015. Denne uken klappet han til kai i Mytilíni for siste gang. Etter to år i Middelhavet skal redningsskøyta «Peter Henry von Koss» returnere til Norge.

Redningsskøyta har siden juli 2015 hatt sin base på den greske øya Lesvos. Sammen med Kripos har Redningsselskapet bemannet redningsskøyta med personell, som en del av Frontex-operasjonen, «Poseidon».

Dagens skipper på redningsskøyta, Lars Solvik, satt også i førersetet på redningsskøyta på den første vakten i Middelhavet tilbake i 2015.

— Da vi kom ned hit var det som å komme til den andre siden av jorda. Jeg hadde litt erfaring som utenriksseiler fra tidligere, men nå skulle vi ut på et oppdrag som var ekstremt spesielt. Vi visste mye, men det var kanskje enda mer vi ikke visste, sier Solvik, som i dag la til kai i Mytilíni for aller siste gang

— I dag er også en spesiell dag.  Vi har nå holdt på her i to år. Vi har lært mye og møtt veldig mye kjekke folk. Vi har jobbet tett med politiet og hatt et fantastisk samarbeid. Så det er litt sårt akkurat nå. Faktisk.

Siden juli 2015 har redningsskøyta RS «Peter Henry von Koss» reddet 4400 flyktninger som ikke kom seg videre på egen kjøl, og assistert nesten 2000 mennesker til sikker havn i egen båt.

På den nest siste vakten, denne uken, kunne skipper Solvik bokføre ytterligere 57 liv inn i sin håndskrevne logg. En logg som etter to år altså inneholder nesten 6 400 menneskeliv. Menn, kvinner og barn. Vi snakker rett og slett om en fantastisk innsats, som har blitt satt pris på.

Mannskapet på redningsskøyta, som har bestått av personell fra Redningsselskapet og Politiet fikk i 2016 Politiets fortjenestemedalje for sin innsats i Middelhavet. I tillegg ble det samme mannskapet, sammen med mannskapet på skipet «Simon Pilot», stemt fram som «Årets navn» i VG, og vant Humanistprisen 2016, som deles ut av Humanetisk Forbund.

Vi har skapt intern stolthet og vært med å bidra som humanitær organisasjon i en av de største menneskeskapte krisene verden har stått overfor. Det var aldri tvil da vi sa ja, i dag er vi bare glade og stolte over jobben som er gjort. Det er jeg helt sikker på at våre grunnleggere også ville vært. Et liv er like mye verdt utenfor kysten av Hellas som langs norskekysten, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind, som også fullroser samarbeidet med Politiet.

— Samarbeidet har fungert helt fantastisk, og har styrket båndene og samhandlingen mellom oss og politiet også her hjemme.  Etter snart to års tjeneste har flere titalls mannskaper tatt del i den spesielle erfaringen det er å jobbe internasjonalt, og under så spesielle forhold. Det samme gjelder også for de mange politifolkene fra hele landet som har deltatt.

Etter å ha gjennomført sitt siste oppdrag denne uken vil redningsskøyta RS «Peter Henry von Koss»returnere til Norge. Der vil den bli satt inn i beredskapen langs Norske-kysten. Det er ennå ikke tatt noen avgjørelse på hvor redningsskøyta vil bli stasjonert.

Regjeringen bestemte tidligere i år å ikke forlenge redningsskøytas bidrag i Middelhavet.

Redningsskøyta «Peter Henry von Koss» og skipper Lars Solvik avsluttet denne uken sitt oppdrag på øye Lesvos, etter å ha tjenestegjort to år i Middelhavet.
Skipper Lars Solvik i ferd med å skrive rapport etter å ha reddet ytterligere 57 personer,  på redningsskøytas nest siste oppdrag i Middelhavet.
Skipper Lars Solvik i ferd med å skrive rapport etter å ha reddet ytterligere 57 personer, på redningsskøytas nest siste oppdrag i Middelhavet.
Skipperens logg: Nesten 6 400 liv, menn, kvinner og barn, har det blitt i løpet av de to år i Middelhavet.
Farvannet mellom Tyrkia og byen Mytilíni, på den greske øya Lesvos, har de siste to årene vært redningsskøytas arbeidsplass.
På den nest siste vakten plukker redningsskøyta opp 57 personer fra en overfylt gummibåt. 24 av dem er små barn, flere under ett år gamle.
Denne gjengen utgjorde mannskapet på RS «Peter henry von Koss» denne uken avsluttet sitt oppdag i Middelhavet. T.v. skipper Lars Solvik. Nummer tre f.h. Styrkeleder Ronny Samuelsen.