Redningsselskapet øker støtten til Hellas for å redde flere liv

Redningsselskapet utvider samarbeidet med sin greske søsterorganisasjon, Hellenic Rescue Team. Tirsdag fikk avdelingen på øya Kos overlevert den første av to båter som skal gjøre de greske frivillige i stand til selv å drive operative sjøredning.

- Båten som Redningsselskapet har gitt oss, gjør en stor forskjell for våre frivillige, sier president  i Hellenic Rescue Team, Kalogeropolus Georgios (t.v.). Her sammen med generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.
- Båten som Redningsselskapet har gitt oss, gjør en stor forskjell for våre frivillige, sier president i Hellenic Rescue Team, Kalogeropolus Georgios (t.v.). Her sammen med generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Mange greske øyer opplever en enorm tilstrømning av flyktninger, og bare på Kos kommer det flere hundre i døgnet. RIBen skal brukes i arbeidet med flyktningestrømmen som kommer inn til de greske øyene. Båtene vil jobbe sammen med gresk kystvakt som også var til stede under dåpen.

– Dugnaden som det greske folket er en del av, er også vårt ansvar. Ved å gi vår greske søsterorganisasjon båter, er vi med å bidra til noe varig i Hellas. For oss er det viktig at den greske frivilligheten selv føler de kan være med å bidra operasjonelt. De snakker språket, kjenner landets lover og regler, og kan raskt være til stede der hendelsene skjer. Også når TV-kameraene er slått av, sier generalsekretær Rikke Lind.

Økt samarbeid
Redningsselskapet innledet tidligere i år et samarbeid med Hellenic Rescue Team i forbindelse med at en av de store, norske redningsskøytene skulle sendes for å bistå i Middelhavet. I samtalene kom det frem at frivilligheten i Hellas manglet det meste utenom folk og engasjement. Av 2000 frivillige i Hellenic Rescue Team, jobber 700 med sjøredning. De har 32 stasjoner over hele Hellas, men må dele på en håndfull gamle båter for å gjøre jobben.
– Vi er vant til å jobbe med et minimum av resurser. Derfor er båten Redningsselskapet nå har gitt oss med på å gjøre en stor forskjell. Vi blir operative på en helt annen måte, og kan i langt større grad bistå i jobben med å trygge forholdene for flyktningene, sier president i Hellenic Rescue Team, Kalogeropolus Georgios.

Hellenic Rescue Team har også fått tilbud om å delta på et utvekslingsprogram for frivillige som Redningsselskapet tar initiativet til.
– Et samarbeid som vil gi oss styrket kompetanse i søk og redningsarbeid vil være veldig verdifullt. Både Norge og Hellas er rike på maritim historie, men dere har en helt annen tradisjon når det gjelder søk og redningsarbeid til sjøs. Landet vårt er i en akutt krise på mange måter, det krever veldig mye av oss frivillige. Båten dere har gitt oss er et symbol på at frivillige holder sammen uavhengig av grenser, sier Georgios.

­Utfordrer Børge Brende
– Jeg deltok selv i aksjoner for noen dager siden utenfor øya Lesvos hvor vi reddet 107 personer. Til sammen har vi nå reddet over 1000 mennesker fra mulig drukning. Dette er vi alle veldig stolte av. Nå ønsker vi å bidra slik at grekerne selv får utstyr til å redde flere liv. I tillegg til båt, gir vi også 20 000 norske kroner til drivstoff, sier Lind.

Hun var tilstede under dåp og overrekkelsen på Kos sammen med maritim leder for frivilligheten i Redningsselskapet, Thomas Skarstad.
– Jeg gleder meg til å følge opp de frivillige her i Hellas. Vi ser at frivilligheten mangler mye når det gjelder utstyr og kompetanse på sjøredning. Ved å starte jobben med å styrke de frivillige her på Kos, kan vi gjøre det samme andre steder. Jeg er så heldig at jeg bor i trygge Norge. Vi har en velfungerende frivillighet, nå er det på tide å løfte blikket, sier Thomas Skarstad.

Generalsekretær Rikke Lind sier hun håper å få med seg utenriksminister Børge Brende og Europa-minister Vidar Helgesen på et enda større løft på flere greske øyer.
– Dette prosjektet er et bidrag i den akutte flyktningkrisen, samtidig som det også skal være med på å skape varige verdier for de greske frivillige. Vi har derfor søkt om 3 millioner kroner til å fortsette jobben med å gi grekerne mer utstyr og kompetanse. Et liv er like mye verd rundt Middelhavet som det er i Norge. La oss holde fast ved det, sier Lind.

Generalsekretær Rikke Lind overrakte båten til presidenten i Hellenic Rescue Team sin avdeling på Kos.
Den nye RIBen er den første av to båter som skal gjøre gresk frivillighet mer operativ på sjøen.
Generalsekretær Rikke Lind og maritim leder for frivillighet Thomas Skarstad deltok under dåpen av RIBen som Redningsselskapet har gitt til Hellenic Rescue Team.
Hver dag kommer det flere hundre flyktninger til den greske øya Kos.
Flyktningene kommer i overfylte gummibåter.
RIBen ble behørig prøvekjørt.
Hellenic Rescue Team på Kos har fått et verktøy som gjør dem mye mer operative i søk og redning.

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon. Våre 50 redningsskøyter dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. «Ingen skal drukne» er Redningsselskapets visjon. Så langt i år har våre mannskaper reddet 24 liv og hjulpet 12 000 mennesker på sjøen. I tillegg har Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30 000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet. Les mer på www.rs.no Fra juli til 20. desember i år er redningsskøyta «Peter Henry von Koss» stasjonert på Lesvos i Hellas, der den deltar i «Operasjon Poseidon». Så langt har mannskapet om bord reddet over 1000 mennesker.