Redningsselskapet lærer bort hjerte- og lungeredning på Giving Tuesday

Den internasjonale bevegelsen Giving Tuesday sprer seg i Norge. Redningsselskapet og 12 andre organisasjoner i gang med planlegging av giveraksjoner for selve dagen – tirsdag 27. november, første tirsdag etter Black Friday.
Å kunne hjerte- og lungeredning kan være avgjørende i forbindelse med drukningsulykker.

– På Giving Tuesday kan du gi tid, engasjement, penger, klær, blod – hva som helst. På denne dagen går fokuset vekk fra deg selv og over på gode formål, sier Solfrid Bøe, ansvarlig for privat innsamling i Redningsselskapet.

– Å kunne førstehjelp er viktig for alle

På Giving Tuesday fokuserer Redningsselskapet på førstehjelp.

– Å kunne førstehjelp er avgjørende for våre ansatte og frivillige på redningsskøytene. Samtidig mener vi at alle bør ha mer kunnskap om grunnleggende førstehjelp, og særlig hjerte- og lungeredning. Gjennom kurs og opplæring vil vi bidra til at folk er bedre rustet når de opplever en ulykke, sier Bøe.

I år inviterer Redningsselskapets hovedkontor alle bedrifter i Drammensveien 288 i Oslo, der de selv holder til, til åpen dag der byggets 1 500 ansatte får prøve både hjertestarter og manuell hjerte- og lungeredning på øvingsdukker.

– Vi setter også i gang en innsamling på Facebook, der bidragene går til innkjøp av hjertestartere og «Little Ann»-dukker som vi både kan øve på selv og bruke under kurs, sier Bøe.

En bukett med aktiviteteter

– Dette er ikke én innsamlingsaksjon, men en hel bukett av aktiviteter. I fjor var det en ung profil på Giving Tuesday fordi mange youtubere var med. Nå sprer Giving Tuesday seg videre. Egentlig burde alle bli med! Oppfordrer Bøe.

Dette gjør noen av de andre organisasjonene: Kreftforeningen, i samarbeid med Ung Kreft, inviterer alle til å bli med å perle deres «fuck cancer»-armbånd.

Sykehusklovnene arrangerer et fotballevent med kjente rappere i samarbeid med YLTV.

HimalPartner inviterer studenter til middag, og Kirkens SOS inviterer til kurs i å bli god samtalepartner.

Misjonsalliansen, NMS og Normisjon sender tilsammen 11 youtubere til Equador, Thailand og Nepal.

De andre organisasjonene skal ha innsamlingsaksjoner på sosiale medier.

Fakta om Giving Tuesday

• Giving Tuesday ble startet i USA for sju år siden som en naturlig reaksjon på kjøpshysteriet rundt Black Friday og Cyber Monday.
  • Bevegelsen har nå spredt seg til over 100 land.
  • Giving Tuesday kom til Norge i fjor og Nordic Screens, Puzzel og Norges Innsamlingsråd tok sammen initiativet i 2017.
  • Redningsselskapet var med i 2017 sammen med 11 YouTubere.
  • Norges Innsamlingsråd er nasjonal koordinator for Giving Tuesday i Norge.
  • Nordic Screens har et bredt nettverk av youtubere i sin base, og står sammen med Norges Innsamlingsråd i satsningen på å fremme gode formål i denne kanalen.
  • Den norske aksjonen i 2017 var «årets nykommer» når det gjaldt å skape kjennskap i befolkningen. Mye av dette var takket storsatsningen på bruken av nye kanaler.

Redningsselskapets mannskaper trener førstehjelp med jevne mellomrom.