Redningsselskapet: Flere båtbranner, grunnberøringer og fremdriftshavarier i juni

Selv om redningsskøytene hadde færre oppdrag i juni i år sammenlignet med 2016, har de assistert rundt 20 prosent flere fritidsbåter som har gått på grunn eller fått fremdriftshavari.
Redningsskøyta Inge Stensland slukker en brann i en fritidsbåt

370 båter fikk hjelp etter fremdriftshavari, det er 95 flere enn i samme måned i fjor. 44 fritidsbåter måtte assisteres etter grunnberøring, mot 37 året før.

– Det er bekymringsverdig at det er flere grunnberøringer tatt i betraktning at det har blitt obligatorisk med båtførerbevis og at flere har elektroniske navigasjonssystemer enn før, sier operasjon- og beredskapssjef Ronny Pedersen i Redningsselskapet.

Pedersen mener at økningen av grunnberøringer kan komme av at det vies for mye oppmerksomhet til elektroniske kartsystemer, og at man dermed bruker mindre tid på å orientere seg ved bruk av øynene.

– Kjenn din egen båt

Pedersen tror økningen av fremdriftshavarier kommer av at veldig mange motorer har blitt mer avanserte, slik at det er vanskeligere å nødreparere selv; altså finne på enkle løsninger for å komme seg videre.

– Folk bør ha mer teknisk innsikt i sin egen båt, og vite hvordan de ulike tekniske systemene fungerer. Med litt mer kunnskap kunne mye vært unngått, sier Pedersen, som oppfordrer alle til å være godt forberedt når de skal på båttur.

– Kjenn båten din og sørg for at den er i god stand. Du bør også tilegne deg kunnskap om hvordan du håndterer både store og små situasjoner som kan oppstå på sjøen. Har du ikke kompetanse selv, så snakk med noen som har det, og få dem til å vise deg hvordan ting fungerer.

Kommunikasjonsutstyr er også viktig å ha om bord.

– Ha maritim VHF i båten. Hvis du har mobil, så finn ut hvor du får riktig hjelp og ha den i en vanntett pose. Jeg anbefaler også alle å bli totalmedlem i Redningsselskapet, så får du både gratis assistanse og bidrar til at vi kan opprettholde beredskapen langs kysten vår, sier Pedersen.

Færre oppdrag, flere brannslukninger

Redningsskøytene rykket ut for å bistå i brannslukking av fritidsbåter hele 17 ganger i juni i år, mot tre i samme periode i fjor. Pedersen har ikke noen umiddelbar forklaring på økningen, men råder folk til å ha brannslokkingsutstyr om bord og øve på hva de skal gjøre hvis det skulle begynne å brenne.

Til tross for økning i fremdriftshavarier, grunnstøtinger og brannslukninger var juni en relativt rolig måned oppdragsmessing for Redningsselskapet. Oppdragsstatistikken viser at redningsskøytene assisterte 560 fritidsfartøy i år, mot 698 i juni i fjor.

– Vår oppdragsmengde knyttet til fritidsbåter er i stor grad væravhengig og sesongavhengig. Juni var ikke på sitt beste værmessig, så sommeren kom litt senere i gang, sier Pedersen.

Pressevakttelefon:

Redningsskøyta Inge Stensland slukker en brann i en fritidsbåt
Redningsskøytene hadde 304 slep i juni
Redningsskøyta Horn Rescue bistår båt som har gått på grunn

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.