Redningsselskapet bygger sjøberedskap i Hellas

Statsråd Vidar Helgesen besøkte mandag Redningsselskapet og 13 frivillige fra Hellenic Recue Team. Denne uken skal de greske redningsmennene kurses på Redningsselskapets sjøredningsskole i Horten.

Utenriksdepartementet har bevilget 3 millioner kroner til Redningsselskapet, som skal brukes på opplæring og utstyr til vår greske søsterorganisasjon, Hellenic Rescue Team (HRT). I midten av november er 13 frivilige fra blant annet Lesvos, Kos og Samos på opplæring på RS Sjøredningsskolen. Her er de sammen med Europa-minister Vidar Helgesen på RS sitt hovedkontor. På bilde: Statsråd Vidar Helgesen, generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind, samt representanter fra Hellenic Rescue Team og Redningsselskapet.

Utenriksdepartementet har i dag bevilget 3 millioner kroner for å støtte å støtte det frivillige redningsarbeidet i Hellas.

– Flyktningekrisen dominerer både Norges og Europas dagsorden. Strømmen av migranter har i lang tid gjort seg gjeldene i Hellas og jeg er imponert over den frivillige innsatsen blant grekerne, sier Helgesen.

Redningsselskapet har allerede donert to RIB-er til Hellenic Rescue Team, som er stasjonert og i drift på øya Kos. Med midler fra Utenriksdepartementet vil Redningsselskapet kunne hjelpe Hellenic Rescue Team med flere båter og mer utstyr.

– Som maritim nasjon har Norge unik kompetanse i å berge liv til havs. Derfor er det spesielt gledelig at Redningsselskapet nå bidrar med opplæring av gresk sjøredningspersonell, sier Helgesen.

Hellenic Rescue Team (HRT) er en organisasjon med 700 frivillige innen sjøredning fordelt på bare 15 sjøredningsbaser rundt om på de greske øyer og langs kysten. Totalt har de kun sju mindre redningsbåter.

– Hellas står i en fortvilt situasjon. Tusenvis av mennesker kommer sjøveien på flukt fra krig, men det greske sjøredningsselskapet har svært lite ressurser og midler for å drive sjøredning. Nå kan vi hjelpe dem med det vi kan best; effektiv og god sjøredning. Det gleder vi oss til å sette i gang med, sier generalsekretær Rikke Lind.

Etter kursingen i i Norge vil frivillige fra Redningsselskapet dra til Hellas for å fortsette opplæringen der.

– Vi har brukt 124 år på å bygge den kompetansen og erfaringen Redningsselskapet har i dag. Nå får vi muligheten til å bygge en varig og bærekraftig sjøberedskap langs kysten av Hellas i en tid der alle krefter trengs, sier Lind.

Utenriksdepartementet har bevilget 3 millioner kroner til Redningsselskapet, som skal brukes på opplæring og utstyr til vår greske søsterorganisasjon, Hellenic Rescue Team (HRT). I midten av november er 13 frivilige fra blant annet Lesvos, Kos og Samos på opplæring på RS Sjøredningsskolen. Her er de sammen med Europa-minister Vidar Helgesen på RS sitt hovedkontor. På bildet møter Helgesen visepresident i HRT, Nikolas Priporas.
Utenriksdepartementet har bevilget 3 millioner kroner til Redningsselskapet, som skal brukes på opplæring og utstyr til vår greske søsterorganisasjon, Hellenic Rescue Team (HRT). I midten av november er 13 frivilige fra blant annet Lesvos, Kos og Samos på opplæring på RS Sjøredningsskolen. Her er de sammen med Europa-minister Vidar Helgesen på RS sitt hovedkontor. På bildet møter Helgesen Vassilis Asmanis (t.v.) visepresident i HRT, Nikolas Priporas og Antonis Troumoulis.