RE:ACT - en organisasjon for ungdommer som vil forandre verden

RE:ACT er navnet på en helt ny ungdomsorganisasjon som nylig er stiftet i Kristiansand. RE:ACT er Strømmestiftelsens ungdomsorganisasjon og stedet for ungdommer som ønsker å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker.

Engasjerte ungdommer som kjemper mot fattigdom og vil være en motvekt til verdens urettferdighet, har startet en splitter ny ungdomsorganisasjon. Organisasjonen er startet av en gjeng tidligere Act Now studenter ved Hald Internasjonale senter i Mandal, og har fått navnet RE: ACT. Ungdomsorganisasjonen skal engasjere og utfordre ungdommer til å delta i fattigdomsbekjemping. Organisasjonen skal også være en kritisk samtalepartner til sin moderorganisasjon Strømmestiftelsen, i hvordan en på best mulig måte kan bekjempe fattigdom.

- Dette er organisasjonen for den som ønsker å leve den forandringen de ønsker å se gjort i verden. RE:ACT ønsker en verden fri for fattigdom og vil gjøre sitt for at dette skal skje. Vi vil gjennom å spre nord-sør informasjon engasjere folk til å ville bety en forskjell, sier Thea Namtvedt Tuv, et av styremedlemmene i RE:ACT og siterer Mahatma Gandi som en gang skal ha sagt: "Be the change you want to see in the world".

Strømmestiftelsens generalsekretær Øyvind Aadland hilser organisasjonen velkommen:
- Vi trenger ungdommer som kan utfordre oss og være et korrektiv i den bistandsfaglige debatten. Vi trenger unge mennesker som kan motivere unge til å ta ansvar for verdens fattige, og samtidig utfordre oss som er eldre i denne bransjen. Jeg har stor tiltro til at de og denne organisasjonen vil det. Jeg tror også at RE:ACT vil utfordre mange unge til å bli gode støttespillere i kampen for verdens fattige, sier Aadland.

36 personer – de fleste var tidligere studenter gjennom Strømmestiftelsens utvekslingsprogram Act Now – var med på stiftelsesmøtet.
Vårt utvekslingsprogram ACT NOW sender hvert år et titalls ungdommer ut til noen av våre partnere for å arbeide i deres prosjekt. Erfaringene, opplevelsene, og kunnskapen de får med seg hjem ønsker de unge selv å videreføre.

- I RE: ACT vil det være mulig for dem, og mange andre, å engasjere seg for de fattige og for en mer rettferdig verden, sier prosjektleder i Strømmestiftelsen, Erik Wessman.
Han understreker at selv om RE:ACT har valgt å være Strømmestiftelsens ungdomsorganisasjon, er den en selvstendig organisasjon med sitt eget styre og skal drive holdningsskapende arbeid i Norge om Nord / Sør spørsmål.

For mer informasjon:
Erik Wessman + 47 958 33 136
Thea Namtvedt Tuv + 47 404 75 059

RE:ACTs første styre: Fra venstre Thea Namtvedt Tuv, Vegard Venås Sørensen, Hanne Elisabeth Kervel,

Strømmestiftelsen er en norsk utviklingsorganisasjon som gir fattige mennesker i Sør hjelp til å klatre ut av fattigdom gjennom utdanning og mikrofinans.