Raymond Johansen har oddsene mot seg

Raymond Johansen er Arbeiderpartiets kandidat til byrådsledervervet i høst. Men hva er egentlig sjansen for at en tidligere SVer blir byrådsleder i Høyre-dominerte Oslo? Oddsenes tale er klar. Det blir jevnt.

Raymond Johansen har en mangslungen bakgrunn. Han har blant annet vært leder av SVs ungdomsorganisasjon, partisekretær i Arbeiderpartiet og statssekretær i Utenriksdepartementet. Nå ønsker han å bli byrådsleder i Oslo.

- Raymond har prøvd seg i Oslo-politikken før uten hell. Johansen sto nest øverst på SVs liste ved kommunevalget i 1995, men ble strøket over 2000 ganger. Han ble ikke valgt inn i bystyret, men ble 5. vara. En del tyder på at han heller ikke som kandidat til å bli byrådsleder vil lykkes, men det blir jevnt, sier Daniel Vassbund, markedssjef i Nordicbet Norge.

Det er jevnt løp mellom de rødgrønne og de borgerlige, men Høyre har en tendens til å slå til på oppløpssiden, og det kan gå veien for Stian Berger Røysland. Det er ikke avgjort, men heller ikke oddsen tyder på at Arbeiderpartiet og Johansen vil vinne kampen om byrådsledervervet.

Stian Berger Røysland gir 1.70 i odds. Det betyr at spillere som satser en hundrelapp på Røysland kun vil vinne 70 kroner. Dersom Raymond Johansen skulle bli byrådsleder, vil oddsspillerne få 2 ganger innsatsen tilbake. Oddsens tale er også klar hva gjelder ordførerposisjonen. Fabian Stang har en odds på 1.65, mens APs kandidat Tone Hellevik Dahl har en odds på 3.00. Oslo ser ut til å forbli blått.

Byrådsleder i Oslo etter kommunevalget 2015

Stian Berger Røsland (H) 1.70