Raymond Haugli fra Aust-Agder er valgt inn i NITOs hovedstyre

- Vi står foran klimamessige utfordringer og en digitalisering som vil påvirke oss alle. Jeg er helt sikker på at ingeniøren vil ha en sentral rolle for å løse utfordringene framover, sier Raymond Haugli.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad: Over 88.000 medlemmer.

Kontaktinformasjon, Raymond Haugli: 90825962

Raymond Haugli har vært medlem av NITOs hovedstyre siden 2015. For tiden jobber han som prosjektingeniør for leveranseprosjekter i HERNIS. Han er vokst opp i Stavern i Vestfold, men har hele sitt voksne liv bodd i Arendal og Grimstad-området.

Brenner for tariffarbeid

Helt siden Haugli begynte sitt voksne arbeidsliv, har han vært medlem av NITO. Allerede de første årene valgte han å gå inn i bedriftsgruppestyret på arbeidsplassen.

- Jeg har stort sett vært med i styret eller ledet bedriftsgruppen på alle mine arbeidsplasser. Min mening er at lokalt tariffarbeid og samarbeid med ledelsen har vært spennende og viktig.

Vil ivareta arbeidernes rettigheter

Haugli har sittet i hovedstyret i en periode, og han forteller at han er klar for å påvirke og utvikle NITO.

- Jeg har mye å bidra med, og jeg brenner fremdeles for fagforeningsarbeid og fagforeningenes viktighet i samfunnet. Jeg ønsker å ivareta arbeidernes rettigheter og det gode samarbeidet fagforeningene har med ledelsen i bedriftene sine.

Videre forteller han at NITO er en viktig bidragsyter til det politiske Norge, men at vi fremdeles kan sette oss nye mål.

- Det politiske landskap i Norge har en alt for liten andel ingeniører som legger strategier og trekker de store linjene som Norge skal styres etter. NITO kan ikke på kort sikt gjøre noe med det, men da blir det desto viktigere at vi snakker med politikerne og fremmer vårt budskap.

Trepartssamarbeidet står sentralt

- Jeg mener at trepartssamarbeidet er en av styrkene i det norske arbeidsliv, samt en av de viktigste konkurransefortrinnene vi har overfor internasjonal konkurranse. NITOs medlemmer øker jevnt og trutt, og det er bra. Men potensialet er enormt. Jo større fagforeningen er på arbeidsplassen, jo lettere er det for ansatte å bli tatt alvorlig av ledelsen. Og jo større fagforeningen er nasjonalt, jo større påvirkningskraft får vi i de politiske miljøene.

- Tenk om noe skjer i arbeidslivet ditt, som for eksempel at du kommer i en konflikt, blir urettferdig behandlet eller oppsagt. Ville det ikke da være godt å vite at NITO har landets beste arbeidsrettslige jurister og tillitsvalgte som er tilgjengelige for å sørge for at du blir behandlet rettferdig?